Street View går innendørs

Google vil lage panoramabilder fra innsiden av butikker og restauranter.

Det har vært rykter om det lenge, men mandag skal Google lansere en ny tjeneste som kan oppfattes som en forlengelse av både Street View og Google Steder (Places).

Mens Street View er basert på bilder fotografert fra biler utstyrt med spesielle kameraer, handler Google Business Photos om innendørs fotografering.

Bedriftseiere med oppføring i Google Steder, som også er godt synlige i Google Maps, kan allerede legge til egne fotografier i sine oppføringer.

Marissa Mayer i Google
Marissa Mayer i Google Bilde: Google

Nyheten nå, som ifølge ReadWriteWeb ble offentliggjort av Googles sjef for konsumentprodukter, Marissa Mayer, under Social-Loco-konferansen som ble arrangert i San Francisco i går, er at Google tilbyr eiere av blant annet butikker og restauranter et besøk av en profesjonell fotograf som tar bilder av lokalene til bedriften.

Bildene skal tas på en slik måte at de kan settes sammen til 360-graders panoramabilder. Men fra starten av vil bildene bli vist enkeltvis.

I første omgang er tilbudet fra Google begrenset til drøyt tjue byer i USA, Australia, New Zealand, Japan, Sør-Korea, Storbritannia og Frankrike, men også bedriftseiere i andre byer og land kan sende inn en forespørsel. Etterspørselen vil være med på å bestemme hvor Google vil tilby tjenesten i neste omgang.

Innendørsfotografier som dette er nok mest interessante for butikker, restauranter, overnattingssteder og andre bedrifter som i stor grad er avhengige av at nye kunder kommer på fysisk besøk, men hvor eksteriøret kanskje ikke står i stil med interiøret.

Ulempen med ordningen er først og fremst at det er Google som vil eie bildene som blir tatt. Google lover likevel at bedriftseierne vil kunne be om at bildene fjernes igjen. Business Photos-bildene vil dessuten kunne suppleres med bedriftens egne bilder.

Til toppen