Streik endrer norske nettvaner

Norske nettbrukere er lite lojale. En avisstreik endrer raskt folks bruksmønster. Her er mai-tallene fra Gallup.

Tallene for den norske nettrafikken i mai ble preget av journaliststreik og fraværet av papiraviser. For de største avisene på nett ga det ulike utfall: Dagbladet.no kunne kjøre en fullverdig versjon, mens de to redaktørene i VG.no holdt tjenesten nyhetsmessig i live de 11 dagene konflikten rammet av avis-Norge.

I dag kom RedMeasure-tallene til TNS Gallup, og de viser at Dagbladet absolutt har dratt stor nytte av streiken. Mai-tallene for VG.no er på 3,17 millioner unike besøkende. Dagbladet.no har samme måned 2,67 millioner unike besøkende.

Økningen fra april til mai for Dagbladet er på 18 prosent. Det siste året har samme tabloidavis økt antall unike besøkende med hele 74 prosent.

Likevel spiser ikke Dagbladet.no like mye innpå som de kanskje kunne ha gjort hvis VG.no hadde ligget død i 11 dager. VGs nettutgave øker også, selv om det kun er to prosent fra april. Fra mai 2003 har VG.no en økning på 41 prosent.

- Litt har nok dette med streiken å gjøre, men vi hadde vår beste uke etter streiken. Vi er usikre akkurat på den uka, den var ekstremt høyt, men det viktigste for oss er den underliggende fremgangen, sier nettredaktør Esten O. Sæther.

Sæther setter dette i sammenheng med at merkevaren Dagbladet har hatt et positivt år.

- Dagbladet-navnet er i fremgang, og en helhetlig fremgang er viktig for oss i huset. Vi driver med det jeg vil kalle en helt integrert nyhetsdekning, hvor sitter på samme sted og bestemmer hva som skal kjøres hvor, hevder han.

Vil bli tatt som en seriøs konkurrent

- Vi ønsker helt klart å konkurrere med VG og mener å ha et godt nok produkt slik at brukerne foretrekker oss. Dess flere som ser hva vi representerer, dess bedre er det. På den måten var streiken bra, sier han og medgir at neste måned kan Dagbladet.no ha stagnert.

- Alt går i rykk og napp, det er ikke sikkert at juni, med starten på sommersesongen, blir like bra. Men det er den underliggende utviklingen som er viktig, gjentar Sæther som nevner en utvidelse av nyhetsbegrepet som en viktig årsak til at Dagbladet.no gjør det såpass bra for tiden

- Nøkkelen vår er et utvidet nyhetsbegrep som inkluderer forbrukerjournalistikk. Jeg tok med dette ut på nettet da jeg kom fra papiravisen i 2000. Nyheter er mye bredere enn det journalister generelt har trodd; mener han og hevder at de lange artiklene med egenart fra Magasinet også har mye å si.

- Vi ser det på tallene. Det er helt opplagt at myten om at man skal skrive kort på nett ikke stemmer. Bruken av mediene avhenger av hvilken situasjon du befinner deg i, og det er ingenting som hindrer deg å lese langt når du sitter foran dataskjermen, mener han.

Til toppen