Strid om børsnyheter: TDN flagger ut?

Mye tyder nå på at Dagens Næringsliv tar med seg sine nettavis-satsinger og forlater Scandinavia Online (SOL). I stridens kjerne inner vi kontinuerlig oppdaterte børsnyheter, som TDN Ajour har som en del av sin betalingstjeneste, og som SOL nå legger ut gratis. - Telenor går nå ut og formidler informasjon på eget initiativ, som er i direkte konkurranse med vår tjeneste, sier Finn Lund, administrativ leder i TDN Nyhetsbyrå.

Finn Lund mener Telenor Online, med sitt internettprodukt SOL, nå er på full fart inn i en form for nyhetsformidling. Kontinuerlig oppdaterte børsnyheter er en av hjørnestenene i abonnementsproduktet TDN Ajour, og TDN betaler også Børsen 110 tusen kroner i året for å videreformidle informasjonen. Dette har vært temaet for mange diskusjoner mellom TDN og Telenor Online, og i løpet av uken skal høyst sannsynlig TDN bestemme seg for om de flagger ut eller om de blir der de er.

- Det er fornuftig rent forretningsmessig å hele tiden vurdere sine samarbeidspartnere, sier Finn Lund, administrativ leder i TDN Nyhetsbyrå. Han ønsker å avdramatisere forholdet mellom TDN og Telenor Online, men kommer med klare begrunnelser for hvorfor de nå vurderer seriøst å skifte nettleverandør.

- Børsnyheter er en del av vår tjeneste. Det at Telenor Online nå har det samme tilbudet gratis på SOL, opplever vi som direkte avtalebrudd, sier Lund. På direkte spørsmål, bekrefter Lund for digi:media at TDN betrakter EUnet som det sterkeste alternativet akkurat nå.

- EUnet har helt klare retningslinjer om at de ikke skal lage innhold. Det har jo Telenor Online også, men forskjellen er at EUnet faktisk følger retningslinjene sine, sier Lund. Han er klar over skillet mellom SOL som web-hotell og Origo som innholdsleverandør, men han mener skillet på langt nær er klart nok.

- Telenor sliter med å holde orden i eget hus. Det har den konsekvensen at en gruppering gjør én ting, mens en annen gruppe gjør noe annet, uten å snakke med hverandre. Dessuten er jo eierskapet det samme, sier Lund.

- For oss er problemstillingen grei. Det er fryktelig vanskelig for oss å gå med på det TDN sier, sier Bent Brugård, administrerende direktør i Telenor Online.

Brugård mener bestemt at Telenor Online ikke lager eget innhold.

- Vi skal være en nøytral, men verdiøkende innholdsaggregator. Hverken børsnyhetene eller noen av våre andre tjenester er noe mer enn videreformidling av informasjon. Hvis mediene mener man kan ta ren informasjon uten å verdiøke den, har de en dårlig forretningsidé, mener han. Han understreker også at Telenor Online ikke ønsker å ha eksklusive avtaler med sine kunder.

- Hvis en av våre partnere - i dette tilfellet Kredittkassen - ønsker å gi børsnyheter gratis, kan ikke vi hindre det. Hvis Internett skal være interessant å bruke, må det være åpent for begge parter å tilby sine tjenester, sier Brugård. Børsnyhetene som SOL har som en del av sitt produkt, koster det samme som det TDN betaler. Allikevel velger SOL å formidle denne gratis.

- Vi og vår underleverandør ønsker å tilby dette som en gratis-tjeneste for våre brukere, sier Brugård. For å unngå konflikter med Oslo Børs, betaler faktisk både Telenor Online og Kredittkassen for å formidle børsnyhetene.

Til toppen