Strid om størrelse på IBM-kontrakt

Datagiganten IBM skal selge produktene til Software Innovation over hele verden. De to selskapene strides om hvor viktig kontrakten er.

Det norske programvareselskapet Software Innovation (SI) har inngått en utvikling-, markedsføring- og salgskontrakt med IBM. Verden største dataselskap mener at dokumenthåndtering og salgsstøttesystemene fra SI er helt i det internasjonale tetssjiktet.

Dette er svært hyggelige nyheter for SI, men informasjonen om samarbeidet har vært håndtert på en utradisjonell måte. Nyheten om kontrakten dukket opp først i Finansavisen i forrige mandag 28. juni.

Da digi.no senere samme dag spurte Oslo Børs og SI om det ikke burde vært sendt børsmelding når man inngikk et samarbeid med verdens største dataselskap, tok informasjonssjef Bernt Bangstad kontakt med SI. Det har i den senere tid vært strid om både Ask/Proxima og PGS har skjevfordelt informasjon i markedet.

Administrerende direktør i SI, Per Kveim, bagatelliserte den gang kontraktens omfang.

- Kontrakten er gjort med en avdeling som har tre ansatte og foreløpig har ikke samarbeidet gitt noen kontrakter, sa Kveim da digi.no ringte. Derfor mente vi at det ikke var nødvendig å sende børsmelding, men det er mulig vi kunne ha sendt en melding.

- Selskapet skal melde informasjon som kan påvirke kursmeldingen gjennom Oslo Børs til hele markedet og ikke gjennom media, det er regel, sa Bangstad. Etter å ha snakket med SI, mente Bangstad at SI hadde holdt seg innenfor reglene.

Men i dag, åtte dager senere, sender IBM ut sin pressemelding om samarbeidet, og her bagatelliseres ikke kontrakten. "IBM og Software Innovation signerer omfattende avtale om samarbeid" er tittelen i pressemeldingen som påpeker at SI er det første norske programvareselskapet som får en slik samarbeidsavtale. SI opplyser nå om at selskapet tilpasset seg IBMs populære AS/400-servere og IBMs programvare, blant annet databasen DB2.

- Partneren får hjelp og støtte til å videreutvikle eget produkt, og til å markedsføre produktet både nasjonalt og internasjonalt, sier Rolv P. Thorkildsen i IBMs pressemelding. Vår partner vil få betydelig markedsstøtte av IBM gjennom vårt globale markedsapparat, både i form av "worldwide" kampanjer samt markedsføring av løsningsleverandører via Internett.

- Vi jakter på kunder i bank og forsikringsbransjen, noe som fort kan gi betydelige kontrakter, sier Thorkildsen til digi.no, men vil ikke røpe hva slags mål de to selskapene har satt seg for året.

Det var ikke mulig å komme i kontakt med Bangstad, Kveim eller økonomidirektør i SI da digi.no ringte om man nå mener at det burde vært sendt børsmelding for drøyt en uke siden.

Til toppen