Strid rundt betegnelsen "WebOffice"

WebCom markerer den offisielle lanseringen av sitt produkt WebOffice 3.0 med en anklage mot PC Systemer som har et eget produkt kalt "Rubicon WebOffice".

WebOffice er en anvendelig intranett-løsning for mindre bedrifter som er tidligere omtalt på digi.no (se peker nedenfor eller i høyre marg), og som er nominert til årets Rosing-pris for brukervennlighet. De viktigste forbedringene i versjon 3.0 gjelder administrasjonsdelen av produktet, med tanke på stabil drift, nytteverdi og sikkerhet. Selskapet har stand på den pågående messen Software '99 ved Inforama utenfor Oslo.

I en pressemelding sier Rune Semundseth, gründeren bak produktet WebOffice og selskapet WebCom, at han og hans medarbeidere ble klar over et produkt fra PC-Systemer som han betegner "RSO WebOffice" og ba at PC-Systemer tok i bruk en annen betegnelse enn "WebOffice".

Semundseth sier det dreier seg om to brev, et fra selskapet datert 22. desember, et fra advokat Kristian Ambjørndalen hos Norsk Patentbyrå datert 15. januar.

Ambjørndalen sier til digi.no at man har inne en varemerkesøknad for å registrere betegnelsen "WebOffice" i Norge. Han presiserer at klagen ikke er avhengig av at denne registreringen er fullført, siden Markedsføringsloven krever at man ikke bruker produktnavn som allerede finnes i markedet.

Han synes det er eiendommelig at PC-Systemer ikke finner et eget navn.

Per Boasson i PC-Systemer sier til digi.no at man der bruker betegnelsen "Rubicon WebOffice" på et bestemt produkt, og at man har rettet opp det ene tilfellet der dette produktet omtales utelukkende som WebOffice. Han peker på at Rubicon WebOffice ble kunngjort i juni og lansert 1. september, og synes det er synd at man skal havne i en offentlig diskusjon om navnet et halvt år etter at markedet er gjort kjent med produktet.

Han sier at brevet fra Ambjørndalen ble mottatt 18. januar.

En rask undersøkelse tyder på at uttrykket "weboffice" er på vei inn i daglig amerikansk som betegnelse på kontorprogramvare med nettleserbasert grensesnitt. Det er dessuten forholdsvis utbredt internasjonalt som navn på web-relaterte firmaer og avdelinger. Slike finnes, uavhengig av hverandre, i blant annet Tyskland, Tsjekkia, Sverige og Frankrike (her som avdeling av Galileo France).

Til toppen