Strippet for hjerne?

Jeg vil så gjerne tro dem når de sier de vil satse på kvinnene; men å sette seg inn i kvinners situasjon forutsetter at man ikke tror det er mannshjerner inne i kvinnehoder.

For de mener det nok, mennene bak de ulike nettsteder som ennå ikke har noen kvinneandel å skryte av, de vil gjerne ha flere kvinner som lesere og som kunder. Halvparten av befolkningen i verden er kvinner, og i hjemmene er det kvinner som bestemmer hva som skal kjøpes inn. Så kvinner representerer penger som kunne vært i kassa til mang en e-handelstjeneste.

Så jeg tror på dem. De vil så gjerne, men hvorfor skal det være så vanskelig?

Denne uken lanserte to norske e-handelsnettsteder kvinneinitiativer. Felles for disse konkurrentene er at de begge vil ha kvinner som kunder og brukere, men de skjønner ikke hvordan.

Det å faktisk tro at mannlig stripping skal pirre jenters nysgjerrighet til Internett, er en fatal bommert. Nettstedet CoShopper foreslo at under et kick-off for å få jenter på nett, skulle ett av flere innslag være mannlig stripping. Målet med strippingen var å få kvinner til å ønske å søke etter informasjon om sex og samliv på nettet.

Alle vet at grunnen til at mange menn begynte å bruke Internett, er lett tilgjengelig porno. Men det behøver ikke bety at det samme gjelder for kvinner. Stripping vil ikke å flere kvinner på nett.

Konkurrenten LetsBuyIt.com lanserte denne uken sitt norske nettsted. Etter en presentasjon av det nye nettstedet, holdt to kvinner (en av disse var naturlig nok gjengangeren Rita Westvik) et foredrag med mange innspill til hva som skal til for å få kvinner til å handle på nettet.

Det store problemet med lanseringen er at rekkefølgen ble feil. For LetsBuyIt burde ha hørt foredraget FØR de lanserte sitt nye nettsted og leid inn damene til privat brainstorming før en lansering. For ingen av de tips som de to kvinnene kom med på hvordan få kvinner til å handle på nett, var implementert i det norske nettstedet.

Som spesielt kvinneinitiativ på nettstedet ble det fra selskapets side oppplyst om at produktseksjonene "Velvære og assesoarer" og "Hus og hjem" er beregnet for kvinner. Blant annet ligger nå hageredskap og "profesjonelle sminkepunger" (hva nå enn det er) klar for alle norske kvinner å kjøpe. Løp og kjøp...

Informasjonssjefen i LetsBuyIt måtte innrømme at foredraget fra de to kvinnene kom litt for sent, men at de nå kanskje burde sette seg ned og se på hva de har lagt fram.

Som Westvik og stipendiat ved Institutt for Informatikk, Dagny Stuedal, så korrekt påpekte, var at kvinner vil ha visualisering, enkle løsninger som tar liten tid, lett tilgjengelig informasjon og underholdende og opplevelsesrik informasjon. Dette er signaler som noen burde skrive seg bak øret. Det hadde ikke ukens omtalte gutter.

For hvis man virkelig vil ha kvinner på nett på kvinners premisser, nytter det ikke å bruke et foredrag om hva som skal til for å få kvinnner på nett som et alibi for ikke å satse på kvinner.

Det hele koker ned til det enkle faktum at kvinner på nett må bli tatt på alvor. Som kvinner, som jo er noe helt annet enn menn. Og vi tenker faktisk på annet enn høstens motefarger på lebestiftfronten og når Chippendales kommer til byen neste gang.

Til toppen