Strukturert jobbsøking på Jobshop

Spesielt interesserte oppdaget denne jobbsøkingstjenesten allerede i august i fjor. Men det er først nå prosjektleder Erik Bakkejord synes han har tilstrekkelig mange jobber å tilby. Derfor lanseres Jobshop i dag.

Dessuten er selve basen blitt langt bedre. Er du på jakt etter noe å gjøre, kan du abonnere på ledige stillinger. Alle tjenester er gratis for den arbeidssøkende. Jobshop.no er lagt ut av osloselskapet ICES AS.

– Vi lar deg definere din drømmejobb, forteller Bakkejord. – Du registrerer hva slags type utdanning du har, hva du vil arbeide med, om du vil arbeide heltid eller deltid, om du vil ha fast jobb eller sommerjobb osv, og hvor i landet du vil jobbe. Finner du ikke drømmejobben i databasen, kan du opprette en intelligent agent som søker for deg og sender informasjon direkte til din elektroniske postkasse når jobben dukker opp i databasen.

Det er flere søkemuligheter. Blant de enkleste er et system der du krysser av standardfelter (formet som epler) for utdanning og kompetanse, og krysser ut standardfelter (formet som kofferter) for arbeidsområder. Jeg har selv en ganske bred bakgrunn og krysset av eplene for realfag, humanistiske fag og pedagogikk. Av arbeidsområder lot jeg bare tre kofferter stå igjen: "humanistisk/kulturell", "industri/teknikk" og "annet". Jeg strøk blant annet "service" og "salg/markedsføring".

Da jeg kjørte dette søket i september i fjor fikk jeg to tilbud om barnehageassistentstillinger.

– Det er på grunn av slike forhold at vi har ligget lavt med tjenesten helt til i dag, kommenterer Bakkejord. – Nå har vi lagt om registrerings- og kategoriseringsrutinene, slik at vi unngår den slags.

Det samme søket i formiddag ga langt mer relevante tilbud. Men blant jobbene var to i salg, et område jeg bevisst hadde strøket.

– Her vil jeg påstå at det må ha skjedd en feilregistrering, sier Bakkejord. – Søket du benytter er ganske åpent. Men det er bedre at du får opp et par stillinger for mye enn at du går glipp av stillinger som kunne tenkes å interessere.

Jobshops store konkurrent er Arbeidsmarkedsetatens Internett-database. Joblink hos P4 er interessant for både bedrifter og arbeidssøkere, men har ikke stillingsannonser.

– Vi har klart en bedre teknisk løsning enn Arbeidsmarkedsetaten, sier Bakkejord. – Når du får opp en stillingsannonse kan du sende en søknad direkte via e-post, og du kan også få en nærmere presentasjon av selskapet. Arbeidsmarkedsetatens eneste fordel, slik vi ser det, er at de har flere stillingsannonser enn oss. Men vi kommer til å øke volumet vårt enda mer. Vi har mange samarbeidsavtaler med trykte medier og med internettkanaler som gjør at ledige stillinger som kjøres der skal indekseres på Jobshop. Vi så på mulighetene for et samarbeid med Arbeidsmarkedsetaten, men følte at vi ikke kunne bruke deres fritekstbaserte formatet.

Arbeidsgivere som har avtaler med Jobshop kan registrere sine ledige stillinger direkte.

– Det skjer før eller samtidig med at annonsen publiseres i trykte medier. Arbeidsmarkedsetaten kan bruke opptil en uke på å registrere ledige stillinger.

En interessant nyhet hos Jobshop er CV-banken, der arbeidssøkere kan gjøre sine CV-er tilgjengelige for norske arbeidsgivere etter et opplegg som er godkjent av Datatilsynet. Av de øvrige aktørene i Internett-basert arbeidsformidling er det bare P4s Joblink som tilbyr noe tilsvarende.

Jobshop er, som nevnt, gratis for arbeidssøkere. Arbeidsgivere som ønsker en inngående presentasjon av seg selv og et fritt antall stillingsutslysninger betaler 40.000 kr i året.

– Å legge ut en enkelt stillingsannonse koster 1350 kroner, sier Bakkejord til slutt.

Til toppen