Studenter med genialt rekrutteringskonsept

Nå kan bedrifter, ved å betale noen tusenlapper, profilere seg i studentenes eget virtuelle samfunn, og ta kontakt med aktuelle kandidater når det nærmer seg avsluttende eksamen.

studentnett.no så dagens lys i slutten av august i fjor. I begynnelsen av mars lanserte de et nytt karrièresenter.

Idéen til studentnett ble klekket ut av Rune Husby (daglig leder i studentnett), hans far og hans bror.

Trafikken har vært veldig bra, forteller Husby. - Den har ligget på rundt 30.000 sidevisninger om dagen.

Men det er ikke noe mål for Husby å ha størst mulig trafikk. Det viktigste er å skape et nettverk for studenter. - Vi vil ikke være noen portal med masse linker der det eneste studenten oppnår ved å besøke sidene våre er å oppdage en link de kanskje ikke ville oppdaget ellers, sier han.

Den tjenesten Husby er mest fornøyd med er et virtuelt studentsamfunn; Studentvennen. - Dette er en community-løsning der studenten legger inn informasjon om seg selv, og hvor de kan komme i kontakt med andre studenter. Bortkomne trøndere kan finne andre bortkomne trøndere på denne måten. Man kan for eksempel søke etter studenter ved Universitetet i Oslo som er født i Orkanger før 1973...

Husby har skapt et internt nettverk for studenter i mellom, og mellom studenter og næringsliv. Community-tanken til Studentvennen er nå tatt videre, og har blitt til et karrièresenter.

- Bedrifter har nå muligheten til å presentere seg overfor 170.000 studenter på nett. Studentnett har ved hjelp av egenutviklet teknologi lansert en bedriftspark som gir arbeidsgivere mulighet til å komme i kontakt med studenter. Den nye møteplassen kan gi store innsparinger for bedrifter og hardere konkurranse for karrieredager med skyhøye inngangspriser, tror Husby.

Studentene gir informasjon om seg selv som er verdifull for selskapene som trenger ny arbeidskraft. Husby tror studenter nå i mye større grad enn tidligere synes det er greit å legge ut informasjon om seg selv på nettet dersom de kan få noe igjen for det. - Dersom vi tilbyr løsninger som er gode nok, er dette profitabelt, sier gründeren om forretningsidéen sin.

Tenk deg følgende, sier Husby og forklarer: En NTNU-student legger seg inn i studentnetts database. Vedkommende studerer mikroelektronikk, er ferdig til høsten, og vil gjerne jobbe i IT-bransjen. Dette er informasjon som lagres i studentens karriéreprofil. (Studentens sosiale profil er annerledes, og disse kan ikke krysskobles). En medlemsbedrift (som har betalt for å ligge inne i databasen) kan oppnå direkte kontakt med studenten ved at studentnett 'åpner' linjene mellom dem.

Husby understreker også at terskelen for å ta kontakt på nett er lav, og det kan bidra til at bedriften kommer i kontakt med kandidater den ellers ikke ville ha kommet i kontakt med.

I tillegg til de allerede 150 bedriftene som har betalt mellom 10.000 og 25.000 kroner for å 'profilere seg' blant studentene, betaler Schibsteds FINN.no og DnB en klekkelig sum for å være nettstedets profilerte samarbeidspartnere.

- Omsetningen har vært bra, og vi har et lovende første kvartal, sier Husby.

Av eksterne investorer er blant annet Eltek Holding (selskapet til Alain Angelil) og Reitan Invest. studentnett.no hentet penger to ganger i fjor - tilsammen syv millioner. Første gang var i krem-måneden (for nettselskaper som ville hente penger) mars, og andre gang var i oktober.

Til toppen