Styr dataspill med svette og muskler

Telenor-selskapet Octaga har utviklet dataspill som endrer vanskelighetsgrad i dataspill etter hvor mye du svetter. Teknologien er nok ikke klar for Playstation med det første, men den fungerer.

"Hai-Hai", "Håndbak" og "Party" - det er tre av dataspillene som er utviklet for å bli styrt av hud- og muskelsensorer. Prosjektene Sense I og Sense II ser blant annet på mulighetene for å benytte slike sensorer heller enn tastatur, mus, joystick eller andre input-måter.

Prosjektene hadde som mål å vise hvordan sensorer kan integreres i 3D-grensesnitt og såkalte samhandlingsapplikasjoner. Et av spillene lar brukerne styre en hai ved hjelp av sensorene, og jo mer engasjert brukeren er, desto raskere svømmer haien (se illustrasjon).

Sense I og II er basert på prosjektet Remedier, finansiert av Telenor Forskning og Utvikling ved Heidi Rognskog og Bendik Bendiksens diplomoppgave fra NTNU. Alle skjermbilder er hentet fra denne diplomoppgaven.

I spillet Hai-Hai styrer to deltagere en hai som spiser småfisk. Muskelsensorer styrer haien fra side til side, mens svettesensorer som registrerer engasjement (engelsk: "stress"). Jo mer man engasjerer seg i spillet, desto raskere kommer haien til målet.

En kan også bryte håndbak over IP med dette systemet. Ved hjelp av sensorer festet til biceps skal en prøve å smelle pucken i målet på et ishockeystadion, og det skal en viss fysisk anstrengelse til for å vinne spillet, skal vi tro Bendiksen. Han tror slik teknologi ville kunne gjøre dataspill mer interessante, uten at det nødvendigvis er noe Telenor-spinoffselskapet han jobber i, Octaga jobber med konkret.

- Tviler litt på at Playstation3 kommer med sensorer, men potensialet er der. Mye av den sensorteknologien vi har bygger litt på samme teknologi som i løgndetektorer, og det er jo noe man kunne bruke i rollespill, at man må engasjere seg for å komme videre, for eksempel.

Selskapet har også utviklet spillet "Party", der deltagere som er for opphisset ikke får vin i glasset. Tanken er at deltagerne skal møtes over Internett, og prøve å lyve og lure for å sette motstanderne ut av balanse. Blir du anspent eller stresset, blir det ikke noe vin på deg.

- Vi har sett mer på de emosjonelle sidene av dette, det har ikke vært jobbet så mye opp mot spill egentlig. Vi har hatt som mål å kunne kartlegge følelser og overføre dem via nett, menneske til menneske eller menneske til maskin - det har vært vårt overordnende mål, sier Bendiksen.

Målet er å lage et mer naturlig grensesnitt, eller interface, for maskiner og teknologi, slik at vi en dag kan kaste mus og tastatur og styre teknologien med følelser og muskler på en helt annen måte.

Til toppen