Styrket drift i Telio

Bedre marginer for tilbyderen av IP-telefoni som nå er solid etablert i fire land.

Telio, en norsk tilbyder av aksessuavhengig IP-telefoni og andre teletjenester, melder om en omsetning på 100,4 millioner kroner i fjerde kvartal, et driftsresultat på 32,4 millioner kroner og et nettoresultat på 24,0 millioner kroner. Alle er større enn tilsvarende tall fra fjerde kvartal 2009, på henholdsvis 99,2 millioner kroner, 31,7 millioner kroner og 22,1 millioner kroner.

Selskapet mener tallene bør ses i lys av et priskutt på tjenester i februar 2010, og ekstraordinære utgifter knyttet til etableringen av tjenester i Sveits i januar. Valutakursendringer svekket kvartalsregnskapet med anslagsvis 0,9 millioner kroner.

For 2010 som helhet er omsetningen noe mindre enn i 2009 – 389 millioner kroner mot 394 millioner – mens nettoresultatet er bedret fra 63,5 millioner til 73,8 millioner.

Kundebasen økte med 2566 netto nye kunder i fjerde kvartal. Den sterkeste økningen kom i Nederland med en økning på 93 prosent fra fjerde kvartal 2009, til 41.990 abonnenter.

I Norge har Telio det siste året tapt i overkant av 10.000 husholdningsabonnenter, og sitter igjen med 88.800. Har leveres også tjenester til små og mellomstore bedrifter – 8000 abonnenter – og mobiltelefoni – 7200 abonnenter.

Telio har ellers 19.300 abonnenter i Danmark og 3900 abonnenter i Sveits, der de lanserte sine tjenester i januar i fjor. Selskapet sier veksten i Sveits er mindre enn ventet. De har tatt tiltak for å redusere både kapital- og driftskostnader, og evaluerer en ny modell for tjenester.

I november lanserte Telio en «app» for iPhone, Teliophone, som gjør det mulig å bruke selskapets IP-telefoni over WLAN eller 3G, og ringe til ethvert fast eller mobilt telefonnummer. Bruker man Teliophone til å kontakte andre Telio-abonnenter, har man også adgang til videotelefoni.

Til toppen