Sug etter kamera og musikk-mobiler

Sony Ericsson vokser fremdeles i et voldsomt tempo med sin satsning på musikk- og kameramobiler.

Sony-Ericsson har de siste årene spist markedsandeler med sin tidlige satsning på musikkmobiler og nye tall for første kvartal viser at dette fortsetter.

I 2006 økte Sony Ericssons omsetningen med 50 procent tredoblet resultatet foran et forbløffet finansmarked og telebransje. Og dagens tall viser at veksten fortsetter.

Sony Ericsson økte salget med 47 prosent fra første kvartal i fjor og resultatet økte med hele 139 prosent.

Likevel var finansmarkedet skuffet og hadde trodd på enda litt mer. Omsetningen endte på 2,925 milliarder euro, litt under det som var forventet. Resultatet på 362 millioner euro var også litt under forventningene.

Totalt solgte mobilselskapet 21,8 millioner mobiler i kvartalet, noe som gir Sony Ericsson en global markedsandel på rundt 8 prosent.

Bolaget är idag större än lastbilstillverkaren Scania eller verkstadsföretaget Atlas Copco.

Til toppen