Prosjektleder Bjørn Venn (til v.) fra Buskerud fylkeskommune og fylkesutdanningssjef Jan-Helge Atterås opplever suksess med utprøvingen av netbooks i skolen. (Foto: CC, Martin Bekkelund, Friprogsenteret)

Suksess for skole-netbooks

9 av 10 elever foretrekker mini-PC, men Linux-OSet fungerte dårlig.

Avgangselever ved Drammen videregående skole har siden februar fått prøve ut ultraportable Acer One-maskiner med det Linux-baserte operativsystemet Linpus.

Dommen er nå klar, nær alle elevene likte størrelsen og den lave vekten. Friprog-operativsystemet som ble benyttet faller imidlertid igjennom.

Hele 9 av 10 avgangselever ved videregående skole foretrekker en mini-PC fremfor en ordinær bærbar med 15-tommers skjerm.

Det skriver prosjektleder og friprog-entusiast Bjørn Venn fra Buskerud fylkeskommune i sin blogg.

Linpus byr på enkle basisfunksjoner og en svært rask oppstartstid på kun 15 sekunder. Distribusjonen gir imidlertid lite rom for brukertilpasninger.

- Det blir nok siste gang våre elever får stifte bekjentskap med Linpus. Elevene savnet å kunne sette sitt personlige preg på maskinen. Det er ganske enkelt for simpelt og for lite fleksibelt, skriver Bjørn Venn.

Fylkeshuset tester i stedet ut de siste versjonene av blant annet MS Windows, Ubuntu, Ubuntu Netbook Remix og Kubuntu, ifølge Venn.

- Særlig sistnevnte kan vise seg å være et interessant alternativ, fortsetter Venn, som også forteller at de fra høsten vil prøve ut Windows 7 på et utvalg elever.

Enkelte av elevene opplevde skjermen på mini-PC-ene som litt snau. På spørsmål om det var slitsomt å jobbe med maskinene i 80 minutter (en dobbelttime) var det likevel bare én elev som mente det var slitsomt.

De krympede tastaturene som preger netbook-maskinene var heller ikke noe problem. Selv den i klassen som etter eget utsagn hadde mest klumpete fingre hevdet hardnakket at knappene slett ikke var for små.

Forsøket er del av et større prosjekt der Buskerud fylkeskommune, Friprogsenteret og KS IKT-forum skal avdekke om småmaskiner med fri programvare kan være fremtidens læringsverktøy for elevene.

    Les også:

Til toppen