Suksess med aromaterapi og massasje i arbeidstiden

Det hersket endel skepsis da informasjons- og kommunikasjonsbyrået Gazette annonserte planen om å ansette en egen aromaterapeut for å bedre arbeidsmiljøet. Skeptikerne så kanskje for seg en mystisk massøse som skulle komme smygende rundt og kna litt på skuldrene til de ansatte mens de satt foran skjermene sine...

Men slik ble det ikke. I våres ansatte informasjons- og kommunikasjonsbyrået Gazette en aromaterapeut som er tilgjengelig for de rundt 60 ansatte 16 timer i uken.

- Det er et veldig seriøst opplegg, forteller avdelingsleder i Gazette, Stein-Arne Nistad, til digi.no.

- Bedriften består nesten bare av "skjermfolk", og vi har en bevisst policy på prioritering av intern- og eksternmiljø i alle former. Vi vil utvikle et inkluderende sosialt miljø, og ta vare på de ansatte. Det er en del av helhetstenkningen.

- Når får dere boblebad?

- He he. Det vet jeg ikke. Idéen om aromaterapeuten tok eierne av selskapet opp som en mulighet; men mange bedrifter ville nok sett på dette som underlig. Det finnes fortsatt mange fordommer mot slike tilbud - det er ofte et tabubelagt emne. Holdningene har mye med grunnkulturen i selskapet å gjøre.

Nistad sier at forslaget ble møtt med en del skepsis internt i bedriften også.

- Det rare er at de som var mest skeptiske er de som bruker tilbudet mest. Jeg har fått tilbakemeldinger om at dette er det aller flotteste som har skjedd i bedriften.

Aromaterapeuten heter Anne Andenæs, og er også utdannet sykepleier og fotsoneterapeut. Hun har et eget kontor med musikk og duft av aroma-oljer. Hennes kvalifikasjoner er viktige for bedriften. En time hos Anne er svært attraktivt blant de ansatte.

- Det er alltid helt fullt, sier Nistad.

- Hva får bedriften igjen for ekstrakostnadene?

- Økt trivsel og mindre sykefravær. Det er i hvert fall en hypotese. Det økonomiske resultatet er et virkemiddel til å nå andre mål, som blant annet er å tilby de ansatte en sosial og faglig utvikling.

Nistad tror at bedrifter i fremtiden vil måtte gjøre denne type ting. Det er et konkurransefortrinn når man vil ha gode medarbeidere. Han tror at flere og flere arbeidstakere tenker "hva kan arbeidsplassen tilby meg?"

- Har dere opplevd mange misunnelige bedrifter?

- Vi har opplevd mange misunnelige kunder.

Til toppen