Suksess og fiasko for mobilhandel

Telenor har både suksess og fiasko med mobilhandel: Mange kunder, men de handler stor sett en ting.

Mobilhandel ble en av de siste hypene under dotcom-bølgen. Mobiltelefonene skulle bli det nye kredittkortet og netthandelsterminalen.

Mange bransjeledere digi.no har snakket med mener at 2004 ble året da ganske mye av det man drømte om under dotcom-årene ble virkelighet, men det gjelder ikke mobilhandel.

digi.no tok kontakt med Telenor og fikk en oppdatering på situasjonen fra Hanne Sjursen, direktør for Mobile Commerce og konsernansvarlig for id og e-betaling.

digi.no tok kontakt med Telenor, for det er bare Telenor som tilbyr mobilhandel - hverken Netcom eller andre mobilselskap som bruker Telenors nett tilbyr noe annet enn oversprisede SMS-tjenester.

Telenor-brukere har to andre muligheter. De kan fylle opp en mobilkonto med opp til 2 000 kroner man så kan handle med gjennom mobilen. Den andre muligheten er å handle med Visa-kort for enda større beløp.

Sjursen overrasker først med å forteller at hele 900.000 av Telenors mobilkunder har registert seg som mobilhandel-brukere. Men de dårlige nyhetene er at disse kundene i liten grad handler vanlige varer og tjenester med mobilen sin.

- Det er påfylling av kontantkort de aller fleste bruker mobilhandel-mulighetene til, forteller Sjursen.

På spørsmål om hvorfor ikke noe annet er blitt en suksess, har Sjursen et klart svar.

Sjursen mener at internett-basert netthandel fungerer bra for mange og fordelen med å være mobil er ikke stor nok for så mange andre tjenester. Det er for komplisert for mange å bla og handle med mobil, men vi har stor tro på noen tjenester som dekker behov i situasjoner der man ofte ikke sitter foran en PC, mener Sjursen.

- Vi har stor tro på billetter, dette er behov som oppstår når du er mobil. I tillegg kommer bank på mobil, men da må først digitale signaturer komme på plass for å gi bedre sikkerhet, forteller Sjursen til digi.no.

Sjursen forteller at Telenor har avtale med flyselskapet Norwegian om muligheten for mobile billettkjøp.

Bankene skal rulle ut BankID i løpet av året til sine kunder. De vil derfor ikke dukke opp på mobiltelefoner med det første.

Til toppen