Suksess-selskap ødelegger berømt tjeneste

Tivo er blitt et verb i USA takket være selskapets boks for å ta opp TV digitalt. Boksen lar brukere ta opp alle programmer i angitte kategorier. Etterpå kan man se på programmene når man vil og spole over reklamene.

Dette har fått reklamebransjen til å gråte og brukerne til å juble. Tivo og deres største konkurrent ReplayTV har nå snart fem millioner kunder og er slik sett en stormende suksess.

Men Tivo tjener ikke penger. Historien er minner sterkt om forløpet til mange selskaper under dotcom-tiden. Man deler ut gratis eller priser seg for lavt. For å presse frem et overskudd må man så legge på reklame.

Tivo forteller nå at man vurderer å legge inn annonser for å øke inntektene. I tillegg vurderer man å stoppe muligheten til å kopiere TV-program mellom eiere av Tivo-programmer.

Annonsene vil dukke opp som statiske bilder nettopp når man spoler over reklamene. Når man spoler over en 30 sekund reklame, vil man få se et reklamebilde i fire sekunder.

Til toppen