Suksessformel i Opticom

Trader Odd-Rune Lilleskare har de siste månedene tradet en helt bestemt strategi i Opticom med høy vinnprosent og stor gevinst. Metoden har han gjennomført med jerndisiplin. digitoday viser deg hvordan og bringer deg de nakne fakta.

digitoday har gjentatt mange ganger at kortsiktige tradere er nødt til å ha en konkret strategi. I denne artikkelen overbringer vi hvordan trader Odd-Rune Lilleskare har utviklet en meget profitàbel strategi i Opticom ASA. Selvfølgelig er det ingen garanti for at strategien vil fungere i fremtiden, markedet er bestandig i konstant forandring.
Nedenfor finner du én av tradingstrategiene som Lilleskare har brukt det siste halve året.Lilleskare er en av dem som tror på at research og disiplin lønner seg. Da han startet å gjøre research i Opticom i 1999, var det én ting som var slående: Aksjen viste en sterk tendens til å ha en vesentlig høyere kursnotering intradag enn sluttkursen fra dagen før.


- I nesten 70 prosent av tilfellene har Opticom en høyere intradag kurs i forhold til sluttkursen dagen før, særlig de siste månedene har dette vært påfallende. Dette gir gode muligheter til trading, sier Lilleskare til digitoday.

- Jeg kjøper i løpet av den siste halvtimen, og selger i løpet av det første kvarteret dagen etter. Aksjen har en tendens til å falle tilbake igjen etter det første kvarteret. Oppgangen skjer ofte fordi mange kaster seg på, noe som ofte er et bra signal for meg å selge på.

- Jeg følger dette slavisk og nøler ikke med å kjøpe og selge, for da er jo hele poenget med metoden borte.

- De som sitter intradag er som oftest interessert i å selge på slutten av dagen, og dette presser ofte prisen ned den siste halve timen før børsen stenger. Jeg kan ta eksempel fra i går da kursen den siste halve timen falt fra 543 og ned til 522,50. Dette viser at det er lurt å kjøpe i denne perioden, dersom en ønsker å sitte til dagen etter. Jeg kjøpte kl. 15.53 og solgte i dag rett etter åpning uten å nøle, selv om kursen har gått videre opp i etterkant, noe jeg ikke bryr meg om. Det er viktig å effektuere uten å tenke "denne gangen er det annerledes".

digitoday har laget en oversikt over kursutviklingen til Opticom siden nyttår til og med 2. april:

Undersøkelse Antall dager
Antall dager i undersøkelsen 62 dager
Antall dager hvor høyeste kursnotering har vært høyere enn sluttkurs dagen før 45 dager (72,5%)
Antall dager hvor høyeste kursnotering var lik eller lavere enn siste omsetningskurs dagen før 17 (27,5%)
Gjennomsnittlig avkastning målt fra sluttkurs til høyeste kursnotering dagen etter 6,1%

Legg merke til to ting: For det første at aksjen stiger til en høyere kursnotering intradag i forhold til gårsdagens sluttkurs i hele 72 prosent av tilfellene. For det andre er gjennomsnittlig "avkastning" på hele 6,1 prosent (medregnet de gangene aksjen IKKE stiger, men faller, dagen etter). Selvfølgelig er det ingen som klarer å selge på høyeste kursnotering til en hver tid, men en gjennomsnittlig stigning på 6,1 prosent gir adskillig rom for å selge på lavere kurser. (Fra nyttår til 2. april steg Opticom rundt ti prosent, red.anm.)

For tiden arbeider Lilleskare med å analysere dagskurven i Opticom for å prøve og finne andre statistiske måter å handle på.

- Mange tror det er "plankekjøring" og at det ikke kreves noe for å tjene penger på aksjehandel. Disse tar som oftest feil, sier Lilleskare til digitoday.
Til toppen