Sumobryting med sjefen

Det er ikke ekstremt stor etterspørsel etter klovner, men det er blitt mer og mer vanlig for bedrifter å leie inn underholdning, blant annet for at folk skal våkne opp og bedre konsentrasjonen under et tung og tørr konferanse.

Daglig leder i Showhuset, Simen Enersen, sier til digi.no at det ikke er ekstremt stor etterspørsel etter for eksempel klovner. Han har holdt på i bransjen i seks år, og de siste tre årene har flere og flere bedrifter begynt å leie inn underholdning. Dette henger, ifølge Enersen, sammen med at de har begynt å tenke i nye baner.

I salgsbransjen har det de siste årene vært populært med "kick-off", og i den forbindelse leies det ofte inn klovner på enhjulssykkel eller stå-opp-komikere. Kanskje mest i den siste kategorien. Enersen forteller at de også har leid ut en sumobryter til "sumobryting med sjefen".

- Poenget er å få frem latteren. Det er en fin måte å få folk til å våkne på, - følge med hvis et møte er fryktelig tungt og kjedelig. Da kan man for eksempel leie inn en "foredragsholder" som ironiserer over møtets eller konferansens innhold.

Harald Eia, kjent fra Åpen Post og Lille lørdagNRK, formidler ironi. Han mener det er skikkelig viktig med humor på arbeidsplassen, spesielt for dem som nærmer seg pensjonsalderen.

- Det er ikke så viktig for unge mennesker, men for 50-60 åringer er det kjempeviktig. De lever et trist liv, og trenger derfor mest humor på arbeidsplassen, sier Eia.

Han legger til at det derfor er viktig å tilpasse humoren til denne aldersgruppen. - Man må tulle med sånt som alle kan være med på. Ordspill for eksempel. Alle synes det er morsomt.

En annen god, men ikke så ny ide Eia kommer med er å klippe ut setninger med navn fra avisene og henge dette opp på døra til kollegaen. - Hvis du for eksempel jobber sammen med en som heter Bjørn, og du ser et avisoppslag med tittelen "Bjørn tok gull - igjen" kan du klippe ut dette og henge det på døra hans.

Enersen i Showhuset forteller at de også har leid ut lettkledde jenter som serverer frokost til selgere før de skal ut i ulike salgskampanjer. - Det handler igjen om å finne nye veier, og dette er helt individuelt. Vi får oppdrag fra alle mulige firmaer, unntatt statlige, sier han.

Enersen sier avslutningsvis, og legger til at han sier det litt for å selge mer, at det ER viktig med humor på arbeidsplassen. Det ER lettere å jobbe når men er godt stemt.

Eia synes det er vanskelig å svare på digi.no sine spørsmål, og avslutter med mottoet: Det fins ingen dårlige vitser!

Til toppen