Sun inn på konsumentmarkedet

Sun kunngjorde torsdag at de vil kjøpe Diba, en bedrift som utvikler teknologi for små kommunikasjons- og databehandlingsenheter, også kalt informasjonsapparater.

Diba ble grunnlagt av tidligere Oracle-ansatte og er ett av de første selskapene som setter seg som mål å tjene penger på NC-konseptet som ble lansert av Oracles toppsjef, Larry Ellison, i 1995. I tillegg til selskapets Internett set-top-boks-arkitektur, har selskapet teknologi for formatering av innhold for Internett-apparater slik som Internett-fjernsyn og smarte telefoner.

Representater for Sun sier til InfoWorld Electric at så snart overtagelsen er fullført, vil Diba bli en egen forretningsenhet for Sun, underlagt Suns mikroelektronikkdivisjon. Den nye enheten, som vil bli kalt Consumer Technologies Group, vil arbeide med konsumentelektronikkselskaper for å tilby teknologier for konsumentprodukter slik som Internettklargjorte TV-er, satellitdekodere og smarte telefoner.

Sun sier til InfoWorld at selskapet vil offentliggjøre spesifikke planer for den nye enheten på Java Internet Business Expo i New York sent i august. De finansielle detaljene om oppkjøpet er heller ikke offentliggjort ennå.

En observatør, Karen Boucher, direktør for The Standish Group International, sier til InfoWorld Elctric at hun ikke ble overrasket av kunngjøringen. Sun har ikke akkurat gjort noen hemmelighet av sin interesse i å gjøre Java tilgjengelig for flere konsumentprodukter.

-Sun ser ut til å ha bestemt seg for aktivt å gjøre Java vellykket, istedenfor å bare tilby teknologien, sier Boucher. På denne måten kan de faktisk selge Java-produkter.

Diba ble grunnlagt i 1995 og har 79 ansatte.

Til toppen