Sunn vekst i PC-markedet i fjerde kvartal

Alle de store merkene økte mer enn markedet, og veksten er jevnt over bra, sier IDC.

Ifølge IDC vokste det globale PC-markedet i 15,5 prosent i fjerde kvartal 2007, målt i antall leveranser og sammenliknet med samme kvartal i 2006. Rekkefølgen mellom de fem største er nå: HP, Dell, Acer, Lenovo og Toshiba. Det er større avstand mellom HP og Dell enn i fjerde kvartal 2006. Acer vokser raskere enn Lenovo, også når man sammenlikner Acers tall i 2007 med det Gateway og Acer oppnådde til sammen i 2006. På listen over de fem største PC-leverandørene i verden har Acer og Lenovo nå byttet plass.

I hele året 2007 ble det levert 14,3 prosent flere PC-er enn i 2006. Det iøynefallende her er at Dell har bare vokst med 2,3 prosent. Siden Dell er tilbake med 17,1 prosent vekst i fjerde kvartal, kan man anta at denne leverandøren langt på vei må ha løst sin krise.

Acers kjøp av Gateway ga merket et heftig løft i USA, med nesten fire ganger så mange leveranser i fjerde kvartal 2007 som i samme kvartal i 2006. Legger man Gateway-tallene for fjerde kvartal 2006 til Acers tall, blir veksten bare 0,5 prosent, i et marked som økte med 8,8 prosent. IDC mener likevel at Acer ser ut til å ha lykkes med overtakelsen av Gateway.

Det spesielle ved det amerikanske markedet ellers, er at fjerde plass ikke inntas av Lenovo, men av Apple.

Her er tabellene offentliggjort av IDC for PC-salget i fjerde kvartal og hele året 2007 (volum-tallene er i tusener):

IDC mener at det amerikanske markedet vokste mer enn ventet. Veksten i EMEA – Europa, Midtøsten og Afrika – er nesten 15 prosent, fortsatt betydelig høyere enn veksten i USA. Veksten i salget av bærbare PC-er i EMEA er redusert fra 48 prosent i tredje kvartal til 35 prosent i fjerde kvartal.

    Les også:

Til toppen