Suns nettstrategi bærer frukter

Sun moser konkurrentene i kampen om markedsandelene innen levering av sentralmaskinvare til Internett og e-handelvirksomheter.

Mens IBM og Hewlett-Packard i den siste tiden har måttet registrere at serversalget stagnerer, ikke minst på grunn av år 2000-problemet, skyter Scott McNealys selskap Sun Microsystems fart som aldri før.

McNealy har vært tro mot sin strategi hele veien: Sun skal selge Sun-designet teknologi, intet mer. Selskapet selger kun servere basert på Suns egne Sparc-brikker og sin versjon av Unix; Solaris. Det er en holdning kundene tydeligvis vet å sette pris på.

Torsdag la i hvert fall selskapet fram tall for andre fiskalkvartal (avsluttet 26. desember) som nok en gang overgikk markedets forventninger.

Omsetningen røk i været med 27 prosent - fra vel 22 milliarder kroner i andre fiskalkvartal i fjor til vel 28,4 milliarder kroner for samme periode i år - hovedsakelig takket være rakettsalg av servere til verdens ymse Internett-selskaper.

Dette er tall som blir lagt merke til kun fire dager etter at erkerivalen IBM måtte innrømme at deres serversalg sank med omtrent 33 prosent i siste kvartal.

Og resultatmessig imponerer Sun enda mer: Selskapets resultatlinje ble forbedret med 35 prosent i perioden - fra knappe 2,1 milliarder kroner (16 cents per utvannet aksje) i andre fiskalkvartal i fjor til vel 2,8 milliarder kroner (21 cents per aksje) i samme periode i år. Analytikere fra First Call og Thomson Financial hadde overfor Wall Street Journal på forhånd antydet et Sun-resultat på 20 cents per aksje.

Foreløpig er det få tegn som tyder på at Suns høye veksttakt er truet - i hvert fall det nærmeste året eller to. En ikke ubetydelig trussel mot Sun-aksjonærenes stadig fetere lommebøker utgjøres imidlertid av den sterkt økende suksessen til gratis-operativsystemet Linux har fått på Intel-plattformen. Både HP og IBM støtter Linux, mens Sun foreløpig har hatt en mer lunken holdning til produktet.

En annen trussel mot Solaris dukker opp i midten av februar, da Microsoft setter i gang sitt massive markedsførings- og salgsapparat for sitt nye operativsystem Windows 2000. Dette er et rimeligere, PC-basert system som potensielt kan utkonkurrere Sun i server-markedets mellomsjikt. Microsofts største utfordring blir imidlertid å vise at Windows 2000 på Intel-baserte PC-er klarer å kjøre like stabilt som Sun Solaris. Det er en oppgave som i seg selv kan være vanskelig nok for Microsoft å løse.

Til toppen