Superdyrt å få rask hjelp fra Telenor

Hvis du ikke kan vente, skal Telenor i enkelte tilfeller ha hele 5500 kroner for å reparere ADSL-linjen din.

De aller fleste føler seg nok ganske avhenging av sin bredbåndslinje, men de som virkelig sliter nå ting slutter er små bedrifter og de mange som jobber hjemmefra. For skjer det noe, kan ikke slike kunder vente i en uke eller to - og løsningen viser seg å være knalldyr.

Telenor skiller mellom privat og bedriftsmarkedet når det gjelder utrykning til kunder som får problemer med sin bredbåndsforbindelse.

Privat-abonnement er billigere selv om du ofte får samme båndbredde som på bedrifts-ADSL. Er du privatkunde og det skjer det noe med utstyret eller linjen hjemme hos deg, må du vente i en brukerstøttekø. Du kan ikke kjøpe deg øyeblikkelig hjelp.

Det kan du dog hvis du har kjøpt et bedrifts-abonnenement, men hvis du ikke har tid til å stå i køen og vente, blir det fort veldig dyrt, viser det seg.

Torbjørn Leildal, TV-konsulent, arbeider mye hjemmefra og ble stilt overfor et dilemma da hans bredbåndslinje sluttet å virke på torsdag. Da han ringte Telenor fikk han to valg - stå i den vanlige køen og få hjelp på onsdag - om seks dager. Eller få hjelp i løpet av ettermiddagen. Men Leidal er sjokkert over prisen.

5.500 kroner fortalte Telenor at en av deres service-partnere skulle ha for å komme ut og rette feilen i løpet av noen timer.

- Jeg fakturerer timer mot forskjellige kunder. Hadde det ikke visst seg at feilen lå sentralt hos Telenor og at de rettet den, hadde jeg sagt ja til regningen på 5500 kroner. Jeg kan ikke vente i seks dager, sier Leidal til digi.no.

Leidal slapp derfor unna, men han er sterkt forundret over prisnivået.

- Her har Telenor skaffet seg for få partnere med dårlig kapasitet, her må flere etablere seg. Man utnytter at kundene er blitt avhengige av sine bredbåndslinjer - 5500 kroner er en pris som åpenbart gir en voldsom fortjeneste, sier Leidal til digi.no.

digi.no får bekreftet av Telenor de lange ventetidene og vel så det, samt den svært høye prisen på øyeblikklig hjelp - hvis man har valgt seg et privat-abonnement.

Informasjonssjef Arild S. Johannessen i Telenor bekrefter at å bestille øyeblikkelig hjelp koster 5500 kroner.

Johannessen påpeker at større bedrifter som regel tegner service-avtaler med Telenor som garanterer og spesifiserer servicenivå, men prissetting gjør at dette ikke egner seg for mindre selskaper eller privat næringsdrivende.

- Vi har avtale med en rekke selvstendige partnere, og disse tar betalt for å rykke ut. Det er penger som Telenor ikke ser noe til, men som går direkte til den som utfører arbeidet, forteller Johannessen til digi.no.

Til toppen