-Superoffice doblet i fjerde kvartal

- Omsetningen mer enn doblet seg i fjerde kvartal, sier styreformann og grunnlegger i Superoffice Une Amundsen til digi.no. Han forteller også at den negative effekten av internasjonaliseringen som ble indikert i september vil være mindre enn ventet.

Superoffice sendte 24 september i fjor ut en melding om at internasjonaliseringsprosessen ville få negativ innvirkning for selskapets resultat i en periode på 12-18 måneder framover. Styreformann og gründer i Superoffice sier nå at effekten av prosessen blir mindre enn antatt.

- Kostandene i forbindelse med internasjonaliseringen vil ikke strekke seg over så lang tid som vi ventet i første omgang, sier Amundsen til digi.no. Han sier at selskapet nå går inn i en konsolideringsfase, fokus vil være å øke penetrasjonen i eksisterende markeder.

- Vi har nå 9 datterselskaper over hele verden og betjener 20 land, men nå er det stopp, fastslår Amundsen som satser på organisk vekst i tiden fremover. Han kan fortelle at den ekspansive strategien allerede har gitt et kraftig løft i omsetningen, og fjerde kvartal 1997 ble det ny omsetningsrekord for selskapet.

- Omsetningen mer enn doblet seg i fjerde kvartal, sier Amundsen.

Dette indikerer at omsetningen for selskapet i kvartalet vil lande på mer enn 17,6 millioner, og at selskapet for året som helhet har omsatt for mer enn 62,8 millioner. Han vil ikke være like konkret rundt marginene i kvartalet.

- Det er ingen ting å bekymre seg for, og dersom enkelte er redd for at vi skal levere tall på linje med det Norman og Visma tidligere har vist, kan de ta det helt med ro, sier Amundsen.

Til tross for at Superoffice sier de nå er i ferd med å konsolidere sin virksomhet, er det fortsatt flere markeder der selskapet har en solid jobb foran seg. Ett av disse er Japan, og Amundsen mener dette markedet på sikt er ett av de mest spennende.

- Vi har inngått en avtale med Sharp som skal oversette og selge produktet i Japan. Sharps rolle i Japan er omtrent som Merkantildatas i Norge, sier Amundsen som også indikerer at Superoffice er i forhandlinger med Microsoft om å legge inn et installasjonsopsjon på Superoffice i den japanske versjonen av Small Business Server. Avtalen er ennå ikke signert.

En hake ved Superoffice sin satsing i Japan har vært at de ikke kan bruke det opprinnelige navnet på produktet. I japan bruker Lotus Superoffice-navnet på ett av sine produkter, og Lotus har brukt mye penger på markedsføringen av navnet i regionen. Superoffice akter ikke å krangle med Lotus, noe som trolig kan forklares med at selskapet idag gjennomførte en storslått lansering av et nytt modul som gir Superoffice-pakken eget grensesnitt mot Lotus Notes applikasjonsbaser. Navnet på Superoffice i Japan blir derfor "The Contact Manager."

Til toppen