SuperOffice ikke skremt av Rubicon

Une Amundsen i SuperOffice er ikke bekymret for at Rubicon Sales Office skal ta markedet fra ham.

- Une Amundsen, Christian Thommesen sa i forrige uke at finansanalytikere burde kalkulere med at Rubicon Sales Office kunne ta voksne markedsandeler. Du får tøff konkurranse nå da?

- Hø, hø, - han sa vel det. Hvor store markedsandeler mente han da, tro? Per Boasson og PC-Systemer skal entre et marked de aldri har vært i. Selgerne på Rubicon snakker debet og kredit, og de forholder seg til økonomiavdelingen hos kundene. Det blir helt feil, da må han bygge en ny organisasjon.

- Våre selgere snakker med salgsavdelingen. Det er de som vet hvilke behov en organisasjon har. Vi har vært i dette markedet i åtte år og har nå 35.000 aktive bruker og 80 prosent av distributørene.

- Men konkurransen må vel nødvendigvis bli tøffere?

- De klarer sikkert å få noen eksisterende Rubicon-kunder til å kjøpe Sales Office, men jeg er ærlig talt ikke sikker på at det programmet gir like god funksjonalitet som SuperOffice. Vi har ganske ulike utgangspunkt.

- Det er vel et salgsargument at Sales Office er "samme system" som Rubicon?

- Nei, det kan jeg ikke helt se. I SuperOffice har vi linker til både Concorde, Ergosoft og Rubicon. Vi kan selvfølgelig også kjøre med Oracle 7.0, Sybase 10 og 11, Sybase SQL Anywhere og Microsoft SQL Server. Så dét er heller ikke noe nytt. Dernest tror jeg at om et selskap skal ta i bruk et salgsstøttesystem, så tar de runden til de aktuelle forhandlerne. Det er ikke økonomifunksjonen i selskapet som styrer det arbeidet.

- Så du ser at du vil miste kunder når en ny aktør entrer markedet?

- Som sagt er det fullt mulig at endel Rubicon-kunder vil velge Sales Office i stedet. Når det er sagt så har vi økt fra 38 prosent utenlandsomsetning til 52 prosent nå i siste kvartal. Så veldig sårbare er vi ikke, avslutter Amundsen.

Til toppen