SuperOffice vil samle småbedriftene på nett

SuperOffice skal kopiere SAPs handletorv, men i stedet for å arbeide mot de 50 største, inviterer Une Amundsen alle småbedriftene.

Under et møte torsdag morgen la SuperOffice-general Une Amundsen frem selskapets nye planer om å skape en markedsplass for de over 250.000 små og mellomstore bedriftene i Norge. Superoffice skal kopiere tyske SAP, og trekke alle kundene ut på nettet, for å gjøre all informasjon mer tilgjengelig.

Det er oppkjøpet av selskapene Radar Software og InterAct i 1999 som danner grunnlaget for SuperOffice sin satsing på Internett. Radar Softwares konsept var vertikale løsninger og portaler, mens InteraAct drev med Internett, Intranett og ekstranett for bedrifter i samme gruppe som SuperOffice forholdt seg til.

Etter dette oppkjøpet så Une Amundsen og resten av SuperOffice at selskapet kunne samle kundene på nettet og på den måten knytte de tettere opp mot merkevaren SuperOffice, samtidig som de ville kapre flere kunder fra konkurrentene.

SuperOffice skal tjene penger på denne nettsatsingen, både ved å gjøre sitt eget konsept mer verdifullt, og ved å selge inn reklame "kunden vil ha".

En av partnerene til SuperOffice, Microsoft, er med i prosjektet for å kunne kapre flere kunder til sine databaseløsninger. Et advokatkontor kan for eksempel tilby noen utvalgte kunder gratis rådgivningstimer, noe også små og mellomstore bedrifter sikler etter, skal vi tro SuperOffice.

SuperOffice skal skape en handleplass som alle SuperOffice-brukerne kan ha tilgang til via en nettleser. Hver bruker kan så skreddersy sitt eget

brukerområde som skal gi relevant informasjon hentet fra nettet. Det er og planer om å lansere dette systemet for Intranett i bedrifter.

- Vi ser store fordeler med at bedrifter kan ha sine egne oppslagstavler hvor nyheter om nyansatte, informasjon om selskapet, informasjon til de ansatte er tilgjengelig, sier Gisle Jentoft, sjef for SuperOffice sine internasjonale operasjoner.

SuperOffice sitt inntog på nettet er todelt: Selgere, ansatte og andre i bedrifter skal kunne få skreddersydd informasjon fra nettet, fra SuperOffice sine partnere. Den andre innfallsvinkelen er at man ved hjelp av nettet skal kunne få tilgang til informasjon som ligger i SuperOffice, lokalt på kontorene. Dette skal hete Interactive Office, og gjøre all informasjon lett tilgjengelig. Både interninformasjon og informasjon fra SuperOffice og Internett. Via Internett skal man og kunne hente informasjon til eksterne kontorer fra serverne.

- En selger skal kunne være ute hos kunden og så gå inn på nettet, logge seg på SuperOffice i sin bedrift og hente ut det dokumentet han vil ha fra sin ressurs, sa Jentoft på presentasjonen av SuperOffice sitt nettprosjekt.

Den nye versjonen av SuperOffice som blir lagt ut på markedet i fjerde kvartal, skal være mer vennlig til Internett enn de gamle versjonene. Arbeidsnavnet for prosjektet er Galaxy, og skal lanseres for SuperOffice sine 21 000 kunder i løpet av andre kvartal 2000.

Til toppen