Superstor nettannonse solgte tegneserier for 200.000

Dagbladet.no har innført et kjempeannonseformat der Haugen Bok var forsøkskanin med en ren salgskampanje. - Jeg har aldri opplevd maken på Internett, sier Harald Haugen.

Det er Dagbladet.nos salgssjef Bengt Berglund som forteller denne suksesshistorien til digi.no. Han visert til Nina Hølkes påstand om at nettannonsering faktisk fungerer.

VG.no var ført ute med å lansere kjempeannonsen, noe Dagbladet fort tok etter. Haugen Bok har i flere år hatt en annonseavtale med Dagbladet.no, og det var derfor naturlig at denne nettbokhandelen testet ut virkningen av det nye annonseformatet i en salgskampanje.

- I løpet av 44 timer har Haugen Bok omsatt Pondus-bøker for over 200.000 kroner, forteller Berglund fornøyd.

Det er lett å måle suksessen fordi dette er en ren responsbasert kampanje. I forrige uke hadde dagbladet.no annonser for Viking Lotto, men en slik kampanje resulterer eventuelt at litt flere folk spiller Lotto. Haugens annonse var en ren salgsannonse der man blir oppfordret til å kjøpe Pondus-bøker før de blir utsolgt.

- De solgte nesten 850 bøker i løpet av to dager, sier Berglund som legger til at leserne nok er viser litt mer forståelse og tålmodighet når det gjelder annonseformater på nett nå for tiden.

- De fleste har fått med seg at nettavisene sliter økonomisk, og at man bør tåle å se noen annonser når man får nyhetene gratis. Mens pop-up annonser irriterer leserne og forstyrrer lesermodusen, er folk mye mer tolerante i forhold til kjempeannonsen, sier Berglund.

Harald Haugen i Haugen Bok er en av bokbransjens pionerer på Internett. Han er i ekstase etter responsen bokbutikken har fått på annonsekampanjen.


- Jeg har aldri opplevd maken på Internett. Ganske vilt! Det sprengte nesten alle rammer. Vi fikk to bestillinger i minuttet, og begynte å lure på om vår maskin hadde fått hikke, forteller Haugen til digi.no.

Han synes det er ekstra hyggelig at annonsen er designet av en av de ansatte i Haugen Bok.

Haugen understreker at det er mye arbeid som ligger bak en slik kampanje, og det er ekstremt viktig at logistikken fungerer og at de klarer å holde det de lover - både leveringsdatoen og at de som bestiller skal få av førsteopplaget.

Til toppen