Supervekst i nettannonsering

Nettannonser og spesielt merkevareannonser har fått et kraftig løft det siste året.

Stadig flere bedrifter velger Internett som et annonsemedium i forhold til tradisjonelle medier som aviser, radio eller TV.

Det er spesielt merkevareannonsering som har blitt populært.

Volvo er blant billeverandørene som har fått øynene opp for nettannonsering, og lanserer i disse dager den nye Volvo V50 Sportswagon på en egen webside i Dagbladet.

– Biler er en avansert ting å selge, og på weben kan en både involvere kunden, formidle følelser og la interessentene orientere seg i detaljer på egne premisser, sier marketingsjef Peder Mittet i Volvo Personbilder Norge til Dagbladet.

Han viser til at hele tre av fire Volvo-kunder nå bruker Internett aktivt i prosessen ved kjøp av ny bil. I snitt bruker V50-kundene fire minutter på å orientere seg på kampanjesiden.

– Fire minutter konsentrert om en modell er ganske mye, og det kan ingen andre medier konkurrere med, fastslår Mittet.

Ifølge Nettforums annonsestatistikk ble det omsatt annonser på Internett for første kvartal i år for 149,3 millioner kroner. Av dette utgjør merkevareannonser en netto omsetning på 100 millioner kroner.

Toro er blant merkevarene som har oppnådd suksess og som under sin nettkampanje på enkelte dager nådde 1,6 millioner nettbrukere.

I tillegg er veksten merkbar stigende for bil, eiendom og stilling ledig, der bare bil og motor hadde en økning på 56 prosent.

Microsofts tjenesteportal MSN oppgir at annonseinntektene har økt med hele 65 prosent i år i forhold til samme periode i fjor, skriver Dagens Næringsliv. Nettstedet er tredje største målt i trafikktall.

Det største nettstedet er VG Nett, etterfulgt av Startsiden. Begge rapporterer om 45 prosent vekst. Den største prosentvise veksten har Dagbladet med hele 85 prosent vekst i første kvartal.

Til toppen