Det er noe halvhjertet over Surface-lanseringen. Valget å bare selge brettet fra egne butikker fremstår som mislykket. (Bilde: David Paul Morris/Bloomberg via Getty Images / All Over Press)

Surface-blemme

Microsoft gjorde det vanskelig å kjøpe.

KOMMENTAR: Microsoft har med vilje gått inn for å begrense forbrukernes tilgang til Surface. Nettbrettet var lenge bare å få kjøpt i deres egne butikker i USA. De finnes det rundt 30 stykker av.

Denne strategien var neppe så lur.

Finansdirektør Peter Klein erkjente i forrige uke det åpenbare. At Surface-salget har lidd som følge av det bevisste valget om å begrense tilgangen. Det måtte jo bli slik.

Analytikere som trodde fjøla ville selge to millioner enheter før jul, har siden halvert estimatene sine. Microsoft nektet å opplyse om salget da de torsdag presenterte regnskapet for siste kvartal.

Men skrytet vi vanligvis ser fra teknologiselskaper, hvis de opplever stor etterspørsel og godt produktsalg, manglet. Da var vel salget ingenting å skryte av.

Det synes vi er synd. Det finnes i dag en flora av Android-brett som tar opp kampen med iPad. Et tredje levedyktig alternativ vil bare være bra for nettbrett-markedet.

Jul med din glede

Microsoft hadde av ukjente årsaker ikke til hensikt å utvide med eksterne distributører før i 2013, men i midten av desember gikk det opp for dem at planen måtte fremskyndes.

Mindre enn to uker før jul åpnet de for salg gjennom store amerikanske butikkjeder som Best Buy og Staples. Vis meg det forlaget som venter med en viktig boklansering til 12. desember. De ville blitt idiotforklart.

Jeg sitter igjen med følelsen av at de misbrukte en god mulighet. Microsoft evnet ved avdukingen i juni 2012 å overraske positivt. Det skapte et solid engasjement. Da gjelder det å smi mens jernet er varmt.

Spørsmålet er om tørken skyldes en bevisst men feilslått strategi, eller om Microsoft hadde hastverk og slapp katta ut av sekken for tidlig. Vi er uansett mektig lei av aktører som presenterer nyheter, for så å skuffe ved ikke å kunne levere før lenge etterpå, slik også Nokia har gjort til en uvane.

Endelig til Norge

Nå står den internasjonale lanseringen av Surface-brettet for døren. Norske butikker selger den fra og med valentinerdagen 14. februar. Med en anslått pris på mellom 4.000 og 4.700 kroner blir den ikke spesielt billig.

Spesifikasjonene er heller ikke noe å la seg imponere av i dag. Konkurrenter kan skilte med flere apper, bedre skjerm med høyere oppløsning og attpåtil til lavere pris. Til gjengjeld er Microsoft alene om å tilby en gratis Office-kontorpakke med på kjøpet. Det vil overraske meg om det er nok til å spise store markedsandeler.

    Les også:

Til toppen