Surfere sluker burger-spill rått

70.000 svar på spørsmål om Burger King. Det er hva norske nettsurfere har vært villige til svare på for å være med på for å spille Playburger på nettet og vinne en premie.

Det norske selskapet Playbits AS opplever stor suksess med sitt nettspill Playburger. Spillet er utviklet for Burger King, som en del av deres totale mediesatsing, gjennom en nystartet mediekampanje.

Lanseringen av spillet startet onsdag 13. mars med annonser på VG.no, popit.no og digi.no. Responsen på playburger.no har vært overveldende og det er folk inne på spillet hele tiden. De ivrigste spillerne bruker timevis av gangen i forsøk på å sikre seg en premie. I løpet av første kampanjeuke er det spilt over 42.000 spill.

- Spillerne har til sammen svart på utrolige 140.000 spørsmål, hvorav halvparten er Burger King-relaterte. Gjennomsnittlig spilltid er over 6 minutter. Dette er unikt i annonsesammenheng og ingen andre medieløsninger kan vise til liknende resultater, sier daglig leder i Playbits AS, Alexander Steffens, i en pressemelding.

- På denne måten vil seriøse og målrettede annonsører, som Burger King, kunne drive image -og merkevarebygging på en helt annen måte enn gjennom tradisjonell annonsering på nett, fortsetter han.

Konseptet Experitainment, som Playbits AS har utviklet, står for experience through entertainment og dette er nytt i mediesammenheng. Man har bygget videre på kjente konsepter som advergaming og infotainment. I Experitainment er annonsering i underholdning tatt et steg videre. Brukeren blir styrt til å ta et standpunkt i forhold til annonserte produkter, slik at budskap og egenskaper kommuniseres gjennom en beslutningsprosess fra forbruker sin side.

- Experitainment konseptet kan adopteres til et hvilket som helst produkt, ikke bare varer, men også tjenester. Målsettingen er at brukerne skal få et forhold til produktene gjennom positive erfaringer på nettet, før man har fått anledning til å se eller føle på produktene, opplyser Steffens og sier videre:

- Vi skal ikke overbevise brukerne med gamle slagord, men gi de en virtuell erfaring som er overbevisende nok.

Etter at Burger King i Norge ga aksept gjennom mediebyrået Carat i andre halvår i fjor, har konseptet "playburger.no" blitt formet.

Burger King startet med dette en imagekampanje mot spesifikke målgrupper, hvor konkurranse med premier er en del av motivasjonen.

- Vi håper og tror at Playbits AS gjennom prosjektet "playburger.no" sammen med solide aktører som Burger King og Carat Interactive, kan synliggjøre overfor andre seriøse annonsører at man kan levere noe kundene vil ha, sier Alexander Steffens.

Til toppen