Svært få ønsker å kjøpe Blu-ray-spiller

Slutten på HD-krigen har ikke ført til noen stor økning i interessen for Blu-ray Disc-spillere.

Til tross for at krigen mellom HD-formatene HD DVD og Blu-ray Disc (BD) ble avsluttet i januar, ser det ikke ut til at konsumentene nå løper til butikken for å skaffe seg en maskin som spiller av den angivelige vinneren av krigen.

    Les også:

En undersøkelse gjort av Harris Interactive blant 2529 personer, riktignok i USA, viser at det fortsatt er flere som har en separat HD DVD-spiller (6 prosent) enn en separat BD-spiller (5 prosent). Regner man med HD-spillere knyttet til spillkonsoller, blir situasjonen en annen. 5 prosent av de spurte har en Playstation 3, men bare 1 prosent har en HD DVD-spiller til Xbox 360. 87 prosent av de spurte har en vanlig DVD-spiller.

Bare ni prosent av dem som ikke har en BD-spiller i dag, sier at det er sannsynlig at de vil kjøpe en slik spiller i løpet av det neste året, selv når de er blitt opplyst om at BD anses som den endelige teknologien for HD-spillere i årene som kommer.

To av tre konsumenter oppga at de kjente til den nylig avsluttede formatkrigen, og 70 prosent hadde hørt at BD er den uoffisielle vinneren.

Hvert tredje intervjuobjekt har en HDTV, men selv blant disse sa ikke mer enn 14 prosent at de ville kjøpe en BD-spiller det neste året. Bare ti prosent av HDTV-eierne har en BD-spiller.

- Siden BD-spillere i snitt koster mer enn 300 dollar, noe som er godt over et man må betale for den nyeste generasjonen standard DVD-spillere med oppskaleringsmuligheter, kan BD-komme til å støte på prisfølsomhet til tross for den avanserte teknologien, sier Joan Barten Kline, visepresident for Harris Interactive Media & Entertainment Practice, i en pressemelding.

Nesten halvparten av dem som i dag har en HD DVD-spiller sier at de vil fortsette å bruke den og forsette å kjøpe HD DVD-plater så lenge de er tilgjengelige. Omtrent 15 prosent av HD DVD-eierne planlegger å beholde spilleren, samtidig som de mener de kommer til å kjøpe en BD-spiller i framtiden.

    Les også:

Til toppen