RESULTATERFINANS

Svak statistikk for Facebook

De dårlige nyhetene bare fortsetter for Mark Zuckerberg.

Dårlige nyheter står i kø for Facebooks aksjonærer. Selskapet hentet inn over 100 milliarder kroner, men nå er over 25 prosent regnet vekk. Nå reiser ny statistikk tvil om forretningsmodellen til selskapet holder vann.
Dårlige nyheter står i kø for Facebooks aksjonærer. Selskapet hentet inn over 100 milliarder kroner, men nå er over 25 prosent regnet vekk. Nå reiser ny statistikk tvil om forretningsmodellen til selskapet holder vann. Bilde: David Pauil Morris/Bloomberg via Getty Images/All Over Press
5. juni 2012 - 09:30

Da Facebook gikk på børs i midten av mai endte det med et brak for investorene, som satset 16 milliarder dollar eller rundt 100 milliarder kroner, på verdens største sosiale medieplattform. Siden den gang har aksjekursen gått en eneste vei: rett ned.

Fra å få en prislapp på svimlende 104 milliarder dollar er selskapets aksjer nå verdsatt til rett under 64 milliarder dollar. Fra stor entusiasme for hvilke enorme verdier selskapet kan generere på sin markedsføringsplattform har flere og flere stilt seg tvilende til om forretningsmodellen holder vann. Kan selskapet virkelig tjene så grovt med penger at de forsvarer prislappen?

Nyhetsbyrået Reuters og analyseselskapet Ipsos gjennomførte i helgen en spørreundersøkelse blant amerikanske brukere. Resultatet er alt annet enn oppløftende for Facebook.

De fant nemlig at fire av fem brukere selv oppgir at de aldri har kjøpt et produkt eller en tjeneste som følge av annonser på Facebook.

Dessuten svarte 34 prosent at de bruker mindre tid på tjenesten nå enn for seks måneder siden, mens bare 20 prosent svarte at de brukte mer tid. Av de 34 prosentene som svarte at de brukte mindre tid på Facebook så var hovedbegrunnelsen at tjenesten var «kjedelig», «lite relevant» eller «ikke nyttig», melder Reuters.

44 prosent svarte at de så mindre fordelaktig på Facebook etter børsnoteringsfiaskoen. Undersøkelsen, som er gjennomført blant 1032 amerikanere med en feilmargin på pluss eller minus 3,5 prosentpoeng, indikerer at Facebook har utfordringer.

Selskapet er avhengig av å ta en stor del av nettannonsemarkedet samt opprettholde en vekst av brukere, for å forsvare prisen. Men Mark Zuckerberg & Co. har tid og ikke minst kapital takket være den feberhete interessen.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.