Svak vekst for julekjøp på nettet

Foreløpige MMI-tall viser bare en svak vekst i antallet som har handlet julepresanger på nettet.

Julehandelen er ekstremt viktig for handelsnæringen, men foreløpige tall fra en undersøkelse MMI har gjort på vegne av eForum viser at Internett-butikkene foreløpig henger etter i desember.

De foreløpige MMI-tallene viser at 20 prosent av den norske befolkning har handlet en eller flere julegaver på nettet - enten fra en norsk eller utenlandsk nettbutikk, skriver Aftenposten. Dette er bare en vekst på to prosent fra 2002.

Dette er litt overraskende, for i november fortalte leder for bransjeforeningen eForum, Agnes Beate Steen Fosse til digi.no at foreløpige tall for hele året indikerer en dobling i netthandel fra 2002 til 2003 - målt i antall kroner. (Se sak fra november i boks til høyre)

Tallene fra november viste at netthandelen i tredje kvartal kom opp i 3,85 milliarder kroner (uten finanstjenester). Tallene spådde således en kraftig vekst for julehandelen.

Men Steen Fosse understreker at all norsk netthandel-statistikk viser at veksten nå primært kommer fra at de som handler på nett handler mer. Antall handlene vokser ikke så fort.

Tallene fra julehandel måler da også antall handlene, mens omsetningsestimatene for i år kommer fra nettbutikkene.

- Vi får vente på sammenlignbare tall før vi kan trekke klare konklusjoner, men kanskje er julehandelen i butikker er en sterk tradisjon som gjør at julehandel på nettet vil bruke tid på å vokse, spekulerer Steen Fosse. MMI-tallene viser jo at 39 prosent ikke har tenkt på at de kan kjøpe julepresanger på nettet.

Det er kvinner som står for veksten i årets julestatistikk, antallet menn har ikke økt, viser MMI-tallene.

- Det er ikke snakk om noen eksplosjon, men potensialet er stort, sier Steen Fosse. En av trøstene er at de som har handlet er godt fornøyde.

I snitt har de som svarte ja, handlet 3,2 julepresanger over nettet for til sammen 1550 kroner. De som handler på nettet opplyser at det er tidsbesparelsen i en hektisk tid som er den største motivasjonfaktoren.

De mest populære julegavene på nettet var ikke uventet CDer, DVDer og elektronik. Få kjøper klær.

Til toppen