Svake Schibsted-tall som ventet

Mediekonsernet Schibsted har drastisk forverret sine resultatet første kvartal i år i forhold til i fjor. Årsaken er blant annet det sviktende annonsemarkedet.

Resultatene til mediekonsernet Schibsted første kvartal i år ble svekket i forhold til samme periode i fjor. Grunnen til dette tilskriver konsernsjef Kjell Aamot for det meste nedgangen i annonsemarkedet for papiravisene, slik selskapet tidligere har varslet (se peker til relatert artikkel nedenfor: "Schibsted varsler nullresultat").

- I tillegg har vi slitt med det nye trykkeriet i Nydalen. Vi har også hatt en vellykket lansering av Avis1, så vi opprettholder de estimater vi har gått ut med tidligere, uttalte Aamodt på presentasjonen av tallene.

Konsernets omsetning i perioden var i overkant av 1,8 milliarder kroner, noe som er en økning på 21 prosent i forhold til samme periode i fjor. Driftsresultatet endte på fattige 20 millioner kroner, mot 170 millioner kroner første kvartal i fjor. Dette tilskrives nedgangen i annonseinntektene.

Finansresultatene viste et underskudd på 19,2 millioner, mot et overskudd på 5,4 millioner i samme periode i fjor. Resultatet før skatt ble på 1,1 millioner kroner mot 175,9 millioner i først kvartal i fjor.

Schibsted-
resultat
1. kv. 1999 1. kv. 1998
Driftsinntekter 1.822 1.505
Driftskostnader 1.802 1.335
Driftsresultat 20 171
Resultat* - 8 115

(Alle tall er i millioner kroner)

* etter skatt

Til toppen