Svakt HP-salg i ekspansivt PC-marked

Hewlett-Packard gikk på en Nokia-smell i første halvår, hvor IKT-bransjen kunne vise til en kraftig vekst i PC-salget.

Totalt ble det solgt 281 000 bærbare og stasjonære PC-er i første halvår mot 222 000 PC-er i samme periode i fjor. Det er en vekst på hele 26 prosent. Det viser tall som bransjebladet IT-bransjen har hentet inn fra PC-leverandørene.

Bransjen sliter imidlertid med fallende priser, noe som et stykke på veg veier opp for salgsøkningen. I konsumentmarkedet er det særlig Hewlett-Packard som sliter. I første halvår gikk HP på en "Nokia-smell", og aktører som Dell og Fujitsu-Siemens begynner å puste HP i nakken, ifølge bransjebladet.

HP opplevde en nedgang i antall solgte enheter på 14 prosent i konsumentmarkedet. Dell og Acer opplevde til sammenligning en vekst på henholdsvis 29 og 47 prosent i konsumentmarkedet.

- Vi er veldig fornøyd med utviklingen i det norske PC-salget i første halvår, men det har vært et fall i prisene, så økningen i markedet i norske kroner er mer begrenset enn målt i enheter, sier administrerende direktør Niels Bjørling i NEC (Acer) til IT-bransjen.

I bedriftsmarkedet gikk det imidlertid bedre for HP. IT-giganten opplevde en vekst på 37 prosent samlet for bærbare og stasjonære PC-er. Dell fikk en vekst i samme marked på 19 prosent, mens Fujitsu-Siemens økte med 50 prosent i bedriftsmarkedet.

Totalt solgte HP 77 300 PC-er i konsument- og bedriftsmarkedet, mens nummer-to-leverandør Dell solgte 64 800 enheter, ifølge magasinet IT-bransjen. Fujitsu-Siemens ligger på en klar tredjeplass med et samlet salg på 44 000 enheter.

Til toppen