Sven Ullring: - Ledere som ikke forstår Internett må sparkes

Tidligere toppsjef i Veritas, Sven Ullring, mener at toppledere som ikke forstår Internett og den nye økonomien må sparkes fra sine stillinger. Omstilling blir det viktigste for bedriften, ikke teknologien- mener den tidligere direktøren.

En relativt ukjent foredragsholder for Gulltaggen-publikumet sto for kanskje den største overraskelsen. Sven Ullring, tidligere toppsjef i Veritas, fortalte under seminardelen av Gulltaggen, som samlet ble holdt torsdag denne på Colosseum Kino i Oslo, at toppsjefene som ikke forstår seg på Internett, burde sparkes ut av sine gode stoler.

- Den nye økonomien lever ikke for seg selv. Den er en del av næringslivet. Internett vil bli like viktig for bedrifter som det betong og armeringsjern er for bygninger, sier Ullring.

- Ingen bedrifter går fri av denne utviklingen Alle må forholde seg til de nye e-markedsplassene. Fremtidens vinnere er dem som har førsteklasses produkter og som kan fornye seg. Begrensningene er ikke på teknologien men hos menneskene, sier Ullring.

Han trekker frem fire bedrifter som man assosierer med den gamle økonomien, men som er i førersetet på innovasjon og videreutvikling.

Det første selskapet er Norsk Hydro. De har utviklet teknologi til bruk i oljeindustrien som er helt i front hva gjelder internasjonale forhold. Ullring påpeker også at Norsk Hydro har utviklet seg voldsomt innenfor elektroniske markedsplasser og "webbifisering" av virksomheten.

Den andre bedriften er også norsk, nemlig Storebrand - som var tidlig ute med å etablere nettbank og som var tidlig ute med å tenke banktjenester på en ny måte.

De to andre bedriftene som har vært gjennom en kraftig endring er konglomeratet Keppels fra Singapor ,-med flere titalls milliarder dollar i årlig omsetning. Disse forsto kanskje sent at de måtte investere tungt i ny teknologi, og nye måter å gjøre forretninger på. Men ved å kline til, kjøpe opp selskaper og inngå "joint ventures" med eksisterende selskap, har greid å bygge seg opp fra å være slagkraftig i den gamle økonomien til å bli minst like slagkraftig i den nye.

Det fjerde og siste selskapet er multinasjonale Schlumberger, som er mest kjent for å være stor innenfor olje-service. Men dette selskapet, med sine 55 000 ansatte i 96 land og 10 milliarder i omsetning, har også posisjonert seg tungt innenfor smart-kort, hvor de i dag er ledende.

Ullring forteller at det er en feiltagelse å tro at informasjonsteknologi kan føre til "business value." Hvis man ikke omstiller selskapet i den retningen som teknologien muliggjør, vil man ikke tjene på det allikevel. Dette krever dedikerte ledere, som har begrep om teknologi nettets muligheter.

- De som ikke forstår dette vil ende opp som padden i brønnen. De har mye makt over sitt område, men svært liten horisont, mener Ullring.

Til toppen