Svensk e-handel strøk til eksamen

OECD har utarbeidet forslag til nye retningslinjer for hvilken informasjon e-handels-nettsteder skal ha på sine hjemmesider. Når det svenske Konsumentverket sjekket tilstanden hos 20 svenske e-handels bedrifter opp mot forslaget, klarte ingen av selskapene å oppfylle alle kriteriene.

FN-organisasjonen OECD har utarbeidet et forslag til nye retningslinjer som skal gjelde informasjon som går ut til forbrukere som handler på Internett. I retningslinjene listes det opp ti punkter med informasjon som skal være tilgjengelig for kunder på nettstedet.

Blant punktene som er integrert i retningslinjene er informasjon til forbrukeren om hvordan personopplysninger håndteres av selskapet. Dette punktet er det også flest svenske e-handels nettsteder synder mot, ifølge en undersøkelse foretatt av det svenske Konsumentverket.

Kun tre av de 20 testede nettstedene oppfyller kriteriet knyttet til informasjon om hvordan personopplysninger brukes.

Kun ett av selskapene i undersøkelsen oppfylte ni av ti kriterier, det var kleskjeden Hennes & Mauritz' postordredel på Internett. Kun én bedrift oppfylte åtte kriterier., mens seks bedrifter oppfylte syv av kriterier og det samme antall bedrifter oppfylte seks kriterier. Tre bedrifter oppfylte fem kriterier og én bedrift oppfylte henholdsvis tre og to kriterier.

Dårligst ut kom Fryes Sportswear som var den bedriften som kun oppfylte to av OECD-kriteriene.

En forutsetning for Konsumentverkets undersøkelse var at en person skulle finne informasjonen på nettstedet i løpet av et par minutter.

Under følger et utdrag av listen med svenske e-handels bedrifter testet av Konsumentverket:

E-handels selskap Resultat
Boxman 8 av 10
Mr Music 6 av 10
Ving (reiser) 6 av 10
Ellos 6 av 10
H & M 9 av 10
CDON 6 av 10
Biljett Direkt 5 av 10

Kilde: Aftonbladet/Konsumentverket.

OECDs forslag til retningslinjer innebærer at disse ti punktene med informasjon må være å finne på nettstedet:

  1. Selskapets fysiske adresse
  2. Selskapets postadresse og telefonnummer
  3. Informasjon om totalpris inkludert portokostnader
  4. Informasjon om sikkerheten ved online betalinger
  5. Opplysninger om hvilken valuta som gjelder
  6. Opplysninger om det er geografiske restriksjoner knyttet til kjøpet
  7. Informasjon om hvordan man bytter varen
  8. Hvordan man klager
  9. Hvilket lands lover som brukes som utgangspunkt
  10. Informasjon om hvordan personopplysninger man etterlater seg. For eksempel om adressen havner i et register.
Til toppen