Svensk forbrukersamvirke kontrollerer bok-kannibalisering

Et datterselskap i det svenske forbrukersamvirket, som også selger bøker gjennom tradisjonelle bokbutikker, har tilegnet seg 95 prosent i den svenske nettbokhandleren Bokus. Bokus ble i går priset til 200 millioner svenske kroner, en sum som kontant blir avvist av den nye majoritetseieren.

Bokus er en svensk bokkjede på Internett som har eksistert i halvannet år. Det er en prisvinnende tjeneste som i 1997 ble kåret til beste forretnings-site av det svenske reklamebladet Resumé. I fjor rasket Bokus med seg tre priser, inkludert den store Scandinavian Grand Prix, under den svenske SIME-kåringen i regi av Razorfish Spray.

Juryen gikk så langt som å kalle det "et vendepunkt for vår industri her i Norden. Ingen enkelt-tjeneste har, i sin korte eksistenstid på nettet, utløst så mye håp, respekt og forretningsmessig troverdighet som denne".

Den svenske næringslivsavisen Dagens Industri priset i går nettbutikken til 200 millioner svenske kroner. Beregningen var tuftet på en tidligere prising av den svenske musikkbutikken Boxman med en nøkkel på to ganger totalomsetningen.

Administrerende direktør Börje Fors i KF Media AB, et selskap som eies av det svenske Kooperative förbundet, mener at den svenske avisen er på viddene. Prisen er alt for høy.

- Vi kjøper Bokus av industrielle grunner. Det er industrielle kalkyler som er gjort hvor vi regner med synergieffekter på sikt. Med en sånn kalkyle vil vi uansett ikke være i stand til å betale slike sifre, hevder han overfor digi.no og mener at sammenligningen med Boxman heller ikke er helt reell:

- Bokus har bredden, kjapphet i levering og selger presumptivt amerikanske og engelske titler. Boxman er på sin side en volumselger med lave priser på de enkelte produktene, sier han.

KF Media har siden i fjor eid 47,5 prosent av aksjene i nettbokhandelen Bokus og kjøpte en like stor andel ved oppkjøpet nå. KF Media sitter dermed på 95 prosent i selskapet med ambisjoner om å kjøpe de resterende fem prosentene.

- Selgerne synes de har fått for lite betalt, og vi synes at vi har betalt for mye, sier Fors ifølge Dagens Industri.

- Vi anser at internettbokhandelen kommer til å ta en vesentlig del av fremtiden bokmarked. Kjøpet av Bokus AB markerer vår ambisjon om å innta en ledende posisjon på markedet gjennom mangfold i tilbud og tjenester, sier direktøren i en pressemelding.

For KF Media dreier det seg om å kontrollere eventuell kannibalisering selv. Selskapet eier Akademibokhandel Butiks AS med 31 butikker fra før og skal utvikle nett-tjenester på bokus.com og butikkene parallelt. Dessuten er de engasjert i forlagsvirksomhet gjennom forlagene P.A. Norstedt & Söner og Nordstedt Förlag

- Enten er vi med eller så er det noen andre der og eter seg inn på markedet, sier han til Dagens Industri.

Bokus går ikke med overskudd og selger i dag bøker i Sverige, Finland og Danmark. Det er i dag rundt 1,5 millioner boktitler i de elektroniske bokhyllene til nettbokhandelen.

Til toppen