AVTALER & KONTRAKTER

Svensk IT-drift ypper seg i Norge

Knowit selger ut. – Oslo blir veldig spennende, sier kjøperen.

Overtar driftsavdelingen til Knowit og varsler ytterligere satsing i Norge: Candidator-sjef Johan de Verdier.
Overtar driftsavdelingen til Knowit og varsler ytterligere satsing i Norge: Candidator-sjef Johan de Verdier.
15. des. 2014 - 10:55

Det svenskeide IT-konsulentselskapet Knowit har den siste tiden gjort flere oppkjøp for å styrke selskapets kjerneområder i Norge.

Forrige ukes oppkjøp av Dataess, en spesialist på systemutvikling og Oracle-teknologi er ett eksempel. Samtidig slo de seg også sammen med digitalbyrået Metronet.

– Fra før er vi store på Java og har et bra Microsoft-miljø. Nå begynner det å bli brukbart også innen Oracle-teknologi. Vi trenger å bli større i Oslo for å være blant de topp 5 aktørene som alltid blir spurt om oppdrag, sier administrerende direktør Henrik Lie-Nielsen i Knowit Norge til digi.no.

Knowit Norge har om lag 450 ansatte fordelt på fem lokalkontor.

IT-drift er noe de velger å kvitte seg med. Fredag ble det klart at driftsavdelingen Knowit Services selges til svenske Candidator AB, som dermed går inn i det norske markedet for første gang.

31 ansatte fordelt på kontorene i Bergen, Oslo og svenske Borlänge får dermed ny arbeidsgiver. Salgssummen på rundt 45 millioner kroner inkluderer en halvpart av et moderne datasenter i Bergen.

Som ledd i avtalen skal Candidator samarbeide tett med Knowit-konsernet om leveranser av IT-drift og tjenester.

– Salget har mest å gjøre med at drift ikke er vårt kjerneområde. Det er mulig å få til en ganske OK lønnsomhet på IT-drift, men det krever mye ressurser. Det konkurrerer med andre prioriteringer i konsernet vårt. De får en mer spennende fremtid i et rendyrket driftsselskap, sier Lie-Nielsen.

Inntar Norge

Hvem er så den svenske driftleverandøren som nå ypper seg i Norge?

Candidator ble etablert i Sverige i 1997. Før oppkjøpet var de drøyt hundre ansatte med en årsomsetning på rundt 150 millioner svenske kroner.

Hovedkontoret ligger i Alingsås, 4-5 mil nordøst for Gøteborg.

– Der hadde vi flaks som fikk overta en av Sveriges sikreste datahaller. Da Posten flyttet ut sto hallen tom i 2010 og vi fikk leie den til en billig penge, forklarer Johan de Verdier som er administrerende direktør i Candidator, til digi.no.

Han er veldig fornøyd med oppkjøpet av Knowit Services, og sier at det blir viktig å beholde den gode relasjonen til Knowit.

– De gjør mye innen systemutvikling, nettsteder og e-handel. Mange av kundene deres har behov for driftstjenester vi kan levere.

Candidator retter seg mot mellomstore kunder med opptil 1000 ansatte. Bergen blir hovedsete for satsingen i Norge, men selskapet ser med stor interesse på Oslo og kanskje flere norske byer.

– Vi kommer til å satse på oppkjøp også i Oslo. Vi er veldig interesserte i Oslo. Lars Solbakken (daglig leder i Knowit Services) mener vi absolutt bør forsøke oss i Stavanger og andre norske byer også, røper de Verdier.

Han forklarer at de har utviklet et eget case management-system for driftsleveransene med stor grad av av selvbetjening og automatisering. Dette i kombinasjon med rimelige driftsoperasjoner har skapt det han kaller en fin grunnplattform, som de nå vil eksportere også til Norge.

– Vi håndterer mange kunder og oppdrag med lite personal. Dette systemet kommer vi til å implementere i hele Knowit Services. Så benytter vi også mye cloud-teknologi, blant annet med Microsoft Azure og Office 365, sier Candidator-sjefen.

Store ambisjoner

Den svenske driftsleverandøren fikk i fjor investeringsselskapet Sobro inn på eiersiden, og med det muskler til å vokse. Planen er å femdoble butikken på få år.

– Vi har en ambisjon om å vokse til 500 millioner kroner i omsetning innen 2018. Det skal skje både organisk og gjennom oppkjøp, sier Johan de Verdier.

Aller viktigst for å nå disse målene er forholdet til kunden. Candidator har ingen sentral helpdesk.

– Vi jobber hardt for å ha en veldig personlig relasjon til kunden. Det er ingen sentral helpdesk. I stedet ringer du til din egen kontaktperson. Slik oppnår vi en mye tettere kontakt, og det er noe kundene setter enormt stor pris på.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.