Svensk kritikk mot nettmålinger

Nå stiller svenskene spørsmålstegn også ved de uavhengige nettmålingene til Sifo Relevant Knowledge etter at MTG klarte å "kuppe" målingene.

Måten Modern Times Group (MTG) klarte å "kuppe" målingene på, var gjennom å slå sammen 22 mindre nettsteder til ett. MTG la alle av konsernets nettsteder, som TV3 og Metro, under domenet mtg.se med det resultat at MTG-nettstedet raskt klatret oppover på statistikken, skriver Dagens IT.

De ansvarlige for topplisten i Sifo Interactive understreker overfor Dagens IT at man ikke kun må fokusere på hvilke nettsteder som figurerer øverst på lista. Målingene det dreier seg om, er utvalgsmålinger foretatt ved hjelp av PC-paneler som er plassert ute hos svenske nettbrukere.

- Det har blitt for mye fokusering på topplisten. (...) Målet er også - i samarbeid med bransjen - å bedre kunne finne trender, besøkendes profiler og deres nettadferd, sier researchansvarlig i Sifo Interactive, Mikael Ohlsson.

Den svenske medieavisen Resumé opererer med en alternativ liste over hvordan den svenske webtoppen ville se ut om alle store aktører gjør som MTG.

Listen ville da se slik ut:

1. Svenske staten (torget.se, gulasidorna.se, svt.se, systembolaget.se med mer.)

2. KF- Konsumentkooperationen (blant andre Bokus og flere andre nettbokhandlere)

3. Wallenberg (SEB banken, Ericsson, Jobshop med mer)

4. Bonniers (Dagens Industri, Dagens Nyheter, Resumé, TV4 med mer)

5. Schibsted (Aftonbladet, Svenska Dagbladet, SOL med mer)

Til toppen