Svensk kvinnekamp på nettet

På kort tid har to svenske kvinnenettsted blitt lansert. Som våpen brukes blant annet gode domeneadresser.

Samtidig med at mediehuset Bonnier har lansert sitt kvinnenettsted Kvinnor.net, kommer også kvinn@.nu på nett.

Antallet svenske nettsteder skreddersydd for kvinner vokser dermed mye raskere enn i Norge, hvor ikke en gang norske Webgrrls har kommet på nett. Også den svenske avisen Aftonbladet har lansert nye sider spesielt for kvinner, som inkluderer blant annet portrettintervjuer, sminketips og en egen kvinnesjef-skole.

Aftonbladet Kvinna hadde ifølge Kampanje 130.000 oppslag på den første dagen tjenesten var tilgjengelig, og har to år på seg før den må være lønnsom. De omstrukturerte tjenesten i tid til lanseringen av konkurrenten Kvinnor.net. I denne omstruktureringen ble det plusset på flere sminketips og skjønnhet for å lokke til seg yngre kvinner.

Bak tjenesten kvinn@.nu står selskapet FL-net, og tjenesten er tenkt å være en lettvekter i forhold til andre svenske kvinnenettsider.

- De andre nettstedene har jo omtrent det samme med sminketips og sånt. Vi kommer til å portrettere moderne kvinner og koble dette til nettips for kvinner, sier redaktør Michael Ländin, til Resume. Han legger mye vekt på domenenavn, og synes selv at "hans" tjeneste har den beste nettadressen.

- Vi legger stor vekt på domenenavnet. Kvinn@.nu har en bedre adresse enn Bonniers og Aftonbladets kvinnenettsteder. Det er kjempeviktig, sier Ländin til Resume. FL-net har i dag rundt 20 nettsteder, blant disse Sverige.nu, som uten markedsføring har rundt 2.500 besøk daglig.

Målet for kvinn@.nu er rundt 1.000 besøkende om dagen.

I november i fjor kunne digi.no melde at Bonnier-nettstedet for kvinner ble planlagt, og at denne tjenesten inkluderer redaksjonelt stoff fra de fire bladene Damernas Värld, Vecko-Revyn, Amelia og Året Runt. Målgruppen er kvinner i alderen 25-49 år.

Til toppen