Svensk nettannonsering kan passere én milliard

Svensk internettannonsering er på vei opp mot godt gammelt 2000-nivå.

Reklame- og mediestatistikkselskapet IRM Media har sluppet tall for andre kvartal 2002. De viser en hyggelig vekst for internettannonsering. Det er imidlertid ikke den tradisjonelle visningsbaserte webannonseringen som øker, men søk-basert reklame (rubrikkannonsering) og katalogannonsering.

Ifølge Finansvision omsatte svenske nettmedier for 369 millioner svenske kroner i andre kvartal i år, en økning med fire prosent fra samme periode i fjor. Elisabeth Trotzig er administrerende direktør i IRM og opplyser at nettannonseringen er på vei opp igjen etter et nitrist 2001.

I fjor havnet den totale internettannonseringen på SEK 895 millioner, en nedgang på 11 prosent fra år 2000. Men i år kan igjen markedet passere miliarden. litt avhengig av hva høsten bringer. Trotzig opplyser til digi.no at omsetningen første halvår av 2002 er på 579 millioner svenske kroner og at man dermed ligger godt an til å passere milliarden.

- Det er spesielt den søkebaserte reklamen og ettertekstannonsene (rubrikkannonseringen - red.anm) som øker. Den største aktøren for katalogannonsering på nettet, Eniro med sine gule sider, er blant de som vokser, sier hun.

Eniro er selskapet som kjøpte norske SOL. Direktøren for IRM mener at denne delen har et større totalvolum enn banner-annonser og sponsing og bidrar mer til økningen av totalmarkedet for nettreklame. Søk, rubrikk og katalog skal ha økt med ti prosent siden i fjor, mens banner- og annen tradisjonell visningsbasert nettreklame har sunket med ti prosent.

-Jeg tror til og med at banner-annonseringen kommer til å vokse fremover. Vår prognose er at det blir et nullresultat eller en liten tilvekst for hele året, sier hun videre

IRM samler sammen tall for hele det svenske mediemarkedet og sier selv å publisere nettotall for alle mediekanalene. Hvert kvartal sender medieaktørene oversikt over det de har netto fakturert, den viser at både internettreklame og utendørsreklame øker, mens TV-reklamen er på vei opp igjen, mens trykte medier som fagpresse og dagspressen/kveldspressen taper stort i Sverige. For det siste segmentet har det vært en nedgang på hele 15 prosent fra første halvår 2001.

Ifølge Finansvision var omsetningen de første seks månedene av året 7,4 milliarder SEK for hele mediemarkedet. Første kvartal sank omsetningen med hele 13,5 prosent, i andre kvartal var nedgangen på 6,7 prosent. Dermed mener Trotzig at det går rette veien, også med TV som har en nedgang på fire prosent, altså mindre enn totalmarkedet.

Til toppen