Svensk nettbank skal doble antall millionkunder

MeritaNordbanken skal ha to millioner internettkunder innen ett år.

Svensk-finske MeritaNordbanken (MNB) satser på å øke kundemassen via web med én million kunder på ett år. Ifølge Reuters har den svenske banken, som har vært svært aktuell i nyhetbildet i Norge i det siste med et bud på Kreditkassen, i dag nær 1,1 millioner internettkunder.

Til sammen har banken et potensial på 6,5 millioner personkunder og 400.000 bedriftskunder, og selskapet har planer om å konvertere stadig flere til den mye mer kostnadseffektive online-virksomheten.

- Vårt mål er å ha to millioner kunder ved begynnelsen av neste år. Målet er ambisiøst, men med tanke på den kjappe utviklingen og modenheten av Internett blant skandinaviske husholdninger, ligger målet innenfor rekkevidde, sier konsernsjef Hans Dalborg i en pressemelding.

Dalborg opplyser at de tidlig passerte målene banken satte for 1999 på online-virksomheten med rundt tre millioner innlogginger i banken i desember i fjor og omlag 3,7 millioner regninger ble betalt over Internett månedlig. I tillegg regner banken med å få gode gjennomslag for sine WAP-tjenester (Internett via mobil) i to av de fremste mobillandene i verden, Sverige og Finland.

Konsernet har i dag også banktjenester som distribueres gjennom 800 filialer og 1.000 postkontor. Antall ansatte var første halvår på rundt 18.000, men dette antallet er forventet å synke drastisk. Imidlertid kan en fusjon med for eksempel en norsk bank gjøre konsernet større.

Den svenske stat er største aksjonær med 26,5 prosent, mens den finske stat kun kontrollerer tre prosent av aksjene.

Til toppen