Svensk nettbutikk satser i Norge

IT-selskapet Direktronik vil nå selge data- og nettverkskommunikasjon i Norge.

Importen fra Sverige har økt med rundt 60 prosent fra 2001 til 2007, fra 67,1 milliarder svenske kroner til 106,9 milliarder, i følge ferske tall fra svenske Statistiska Centralbyrån.

Samtidig gikk Norge forbi USA, som inntil 2006 dominerte listen over svenskenes største eksportmarkeder. Norske nøkkeltall fra 2007 viser at Sverige er det landet vi importerer mest fra, samtidig er det svenske markedet Norges største eksportmottaker av tradisjonelle varer, i følge tall fra NHO.

2–3. april arrangeres for første gang IT-messen ICT/Internet Expo Norway i Lillestrøm. Her deltar Direktronik sammen med andre europeiske selskaper, og dette er startskuddet for det svenske selskapets satsning i Norge.

Den nyeste importøren på det norske IT-markedet har i forkant av den norske satsningen etablert et forhold til flere betydningsfulle norske selskaper gjennom sin nettbutikk.

- Våre norske kunder har selv søkt seg til oss fordi deler av vårt sortiment vanligvis er vanskelig å oppdrive, dermed vet vi at det er etterspørsel etter våre produkter og tjenester. Vi analyserte nøkkeltallene til våre konkurrenter for 2007 og så at det er mye å hente i Norge, sier Mats Backlund, daglig leder i Direktronik.

Til toppen