Svensk nettmagasin trues av statlig kringkasting

Sveriges Television (SVT) bragte tidligere i år en svensk dokumentar om Bjørn Borg som avslørte at tidligere statsminister Ingvar Carlsson visste om at tennisstjernen fikk lønn skattefritt. I en artikkel i det svenske nettmagasinet ETC plukker man nå bit for bit av dokumentaren fra hverandre. SVT truer ETC med rettssak og erstatning, mens Carlsson truer SVT med Granskningsnämden för Radio och TV.

12. januar i år ble siste del av den omstridte dokumentaren om Bjørn Borg sendt på svensk TV. Bak kulissene fant det sted langt mer dramatikk enn man skulle tro, ifølge det svenske nettmagasinet ETC. De har denne uken publisert et stort medienummer på papir hvor man over 16 sider avdekker nyhetsmanipulasjon av første klasse hos allmennkringkasteren Sveriges Television (SVT).

ETCs påstander har ført til at SVT nå vurderer å stevne magasinet for hva de kaller brudd på opphavsretten etter bruk av bilder og videoklipp fra SVT på webutgaven. Utfyllende elementer i artikkelen ble også lagt ut på Internett (se peker til nettstedet under relatert nettsted i margen til høyre). I kjølvannet av bråket har det også blitt kjent at tidligere statsminister Ingvar Carlsson vurderer å melde SVTs nyhetssending Rapport til Granskningsnämden för Radio och TV.

Den tre deler lange dokumentaren om Bjørn Borg ble laget av journalisten Folke Rydén for SVT. I den siste delen detonerte Rydén en kraftig nyhetsbombe; Bjørn Borg mottok skattefrie penger av den svenske stat som ble sendt til skatteparadiset Jersey. Bomben var at daværende framtidsminister Ingvar Carlsson visste om dette. Rydén hadde i et halvt år prøvd å få tak i Carlsson for å få en kommentar, men han hadde ikke lyktes i det.

Ifølge ETC fant det sted et møte mellom sjefene i SVTs nyhetsavdelinger og Rydén på ettermiddagen den 12. januar. Her fikk nyhetsprogrammene anledning til å sende en liten "teaser" i nyhetene før dokumentaren skulle på lufta, mot at redaksjonssjefene lovet å ikke sjekke opplysninger som fremkom i dokumentaren før etter den var sendt. Skal man tro artikkelen i ETC, gikk de med på det.

Men de ansvarlige for Rapports sene nyhetssending klokka 23 begynte å jobbe med saken for sin utgave. Bjørn Borg-dokumentaren skulle sendes fra klokka 21 til 22. Journalisten fikk tak i Ingvar Carlsson på ti minutter og i løpet av kort tid hadde Rapport et intervju med Carlsson hvor han dementerer opplysningene om at han skal ha kjent til de svarte pengene.

Intervjuet ble ikke sendt.

I Rapport klokken 19:30 (etter "teaseren") sier nyhetsoppleseren at statssekretær Marita Ulvskog ikke vil kommentere saken, men ikke et ord om Ingvar Carlsson. Carlsson sitter og venter på sitt dementi, men ser at dette ikke kommer på lufta.

Han ringer Rapports redaktør Freddie Ekman og er rasende. Av ham får Carlsson vite at intervjuet ikke ble sendt fordi Rapport ikke ville ødelegge for det "store programmet" som skulle sendes senere på kvelden.

Redaktøren for nyhetssendingen Aktuellt, som sendes i SVT1 - den andre svenske statskanalen, brøt imidlertid avtalen man hadde inngått med journalisten Rydén. Ifølge en reportasje i ETC fikk redaktør Eva Landahl etiske kvaler og ringte opp Ingvar Carlsson og sendte et annet dementi i sendingen klokken 21.

Samtidig så halvannen million seere dokumentaren i den andre svenske statskanalen uten at dementiet blir knyttet opp til programmet.

I dokumentaren hevdes det altså at tidligere statsminister Ingvar Carlsson visste at Bjørn Borg mottok skattefrie pengene. Det er feil, ifølge Carlsson. Han føler seg misbrukt og krenket av Rapport, og uttaler til det svenske radioprogrammet Studio Ett at han overveier å stevne Rapport til Granskningsnämden för Radio och tv.

- Folke Rydén påstår at den sosialdemokratiske regjering og jeg skulle ha medvirket til og kjent til at Bjørn Borg fikk svarte penger. Rapport hadde et intervju med meg der jeg dementerer disse opplysningene. Dette programmet inneholder så fantastisk mange "konstiga saker", uttalte Carlsson til Studio Ett mandag ettermiddag.

I samme program innrømmer både Freddy Ekman og Jan Axelsson, henholdsvis redaktør og sjef for Rapport, at det var feil å ikke sende Ingvar Carlssons dementi med en gang intervjuet forelå.

Redaktør Dan Josefsson i ETC, som finnes i både nettutgave og på papir, er overrasket over at SVT ikke går ut med en unnskyldning til seerne - og ikke minst til Ingvar Carlsson

- Dette handler om å bygge opp mediedramatikk på løgner, uttalte Josefsson til Studio Ett.

Josefsson understreker overfor digi.no at SVT vil stoppe reportasjen i ETC fordi de ikke liker innholdet, ikke på grunn av opphavsrett til noen reportasjebilder- og filmer som ETC har publisert på web.

- Det er både tragisk og uventet at Sveriges Television prøver å stoppe denne reportasjen. Ingen har benektet at det vi har skrevet er sant, men de vil bare ikke at vi på Internett skal vise hvordan de fikk klippet dokumentaren om Bjørn Borg, sier Josefsson til digi.no.

På nettutgaven av ETC ligger i tillegg til en kortversjon av reportasjen også to minutters utdrag av dokumentaren i videoformat, hvor man selv kan bedømme hva som egentlig sies i dokumentaren. At SVT vil ha magasinet til å fjerne artikkelen på nettet, kaller Josefsson en krenkelse av ytringsfriheten.

- Nå venter vi på deres neste trekk. Hvis ikke vi fjerner det, vil de stevne oss. Men vi har lovlig rett til å ha stoffet der. Gjennom sitatene i reportasjen vil vi vise en tese, derfor går dette under sitatretten. Dette handler om ytringsfrihet, sier Josefsson.

Sveriges Televisions jurist, Anna Hammaren forteller til digi.no at det kun er på grunn av opphavsrett de vil ha stoppet programmet.

- ETC bruker 18 bilder som er hentet fra et tv-program, og har lagt inn et to minutters videoinnslag. Det er klart dette dreier seg om opphavsrett.

- Hvorfor reagerer dere kun mot nettutgaven?

- ETC på papir ligger der, ferdig, mens det på Internett haster det mer med, sier Hammaren. I et innlegg på en diskusjonsliste hevder Hammaren at hun aldri har sagt at "hele avsløringen om den manipulative klippingen" skulle tas bort.

Men hun utelukker ikke at de også vil forfølge reportasjen i papirutgaven.

- Er det fordi dere ikke liker innholdet, dere vil ha artikkelen stoppet?

- Det har ETC forsøkt å påstå, men dette handler kun om opphavsrett, sier Hammaren.

- Hva vil SVT foreta seg nå?

- Vi vil gjenta kravet om fjerning av bildene skriftlig. Hvis ikke de etterkommer kravet da, vil det bli snakk om anmeldelse og stevning.

Etter digi.nos samtale med Anna Hammaren tirsdag denne uken, sendte SVT en faks til ETC hvor man krever at ETC søker tillatelse og betaler for retten til å publisere utdrag av dokumentaren om Bjørn Borg. Som et svar på dette kravet, sendte ETC dagen etter ut en pressemelding der man fastholder at man ikke vil fjerne noen ting fra nett.

Granskningsnämden för Radio och TV har per i dag ikke mottatt noen klage fra Ingvar Carlsson, men de har derimot fått en klage fra det Sosialdemokratiske parti. Denne klagen mottok nemden allerede i januar, og saken er snart ferdigbehandlet.

- Vi mottok i januar klage på Rapport fra det Sosialdemokratiske parti og én privatperson. Klagen gjelder hvilket saklig belegg man hadde for å hevde at det Sosialdemokratiske parti og Invar Carlsson visste om de svarte pengene til Bjørn Borg. Denne klagen er oversendt SVT til kommentar og vi venter på deres svar. Hvis vi får svar i løpet av denne uken, blir saken behandlet på møtet 4. mai, forteller avdelingsdirektør Eva Tetsäll i Granskningsnämden för Radio och TV.

Det er ingenting i veien for at Carlsson kan fremme en individuell klage, understreker man ved granskningsnemden.

Til toppen