Svensk suksess med egen MP3-spiller

Design og varemerke som skiller seg ut er viktig når en skal introdusere nye produkter på et allerede eksisterende marked.

Bærbare MP3-spillere er svært populære for tiden. Men ikke alle er like fornøyde med produktene som finnes på markedet.

Jens Nylander, en 24 år gammel svenske, testet for et år siden en rekke ny elektronikkprodukter som benyttes for å laste og og spille av musikk lagret i lydfilformatet MP3.

- Alt var skrap. Det var vrient og vanskelig å laste ting fra nettet. Årsaken er at produsentene, slik som Sony og Apple, støtter musikkindustrien, forteller Nylander til Svenska Dagbladet.

    Les også:

Etter mye leting fant han et lite sørkoreansk selskap med navnet I-Bead, som den gang holdt på å utvikle en spiller med de rette egenskapene. Nylander hoppet av studiene, samlet sammen 300.000 svenske kroner og begynte å samarbeide med I-Bead.

- Jeg ville gjøre det så lett som mulig å laste ned alle typer musikk fra nettet, også piratkopiert musikk, forteller Nylander.

Resultatet ble MP-100, en MP3-spiller med koreansk innmat og skandinavisk design. Senere er den blitt supplert av MP-110.

Til tross for at det først og fremst er funksjonaliteten som gjorde at Nylander gikk i gang med dette prosjektet, er det designet og navnet som har gitt MP3-spilleren mest oppmerksomhet. Spilleren er pakket inn i et aluminiumshylster og er på størrelse med en lighter. Den er utstyrt med et halsbånd som også inneholder ledningene til ørepluggene. Og den er utstyrt med logoen for "Jens of Sweden".

- Varemerket ble en fulltreffer, sier Nylander. Han mener at det er er lett å huske og skiller seg ut i elektronikkverdenen. Nylanders ønske er at hans MP3-spiller skal stå for kvalitet og eksklusivitet. Han håper etter hvert å kunne flytte produksjonen til Sverige.

- Jeg vil at det skal stå "Made in Sweden" på den.

Siden lanseringen i februar i år har Jens of Sweden, som selskapet til Nylander heter, solgt 40.000 av disse MP3-spillerne, men regner med å komme opp i 60.000 før året er over. Omsetningen forventes å bli mellom 45 og 55 millioner svenske kroner, med en fortjeneste på omtrent 30 prosent etter utviklingskostnadene. MP3-spilleren koster omtrent 1800 kroner i butikken.

- Neste forretningsår selger i 200.000 spillere, sier Nylander.

Spilleren tilbys nå i hele Norden, samt i enkelte andre deler av Europa og i USA.

Til toppen