Svensk tabloidkamp utvides til web

Svenske Expressen slapp denne uken en selvstendig nettavis, expressen.se. Tabloidkampen mellom Schibsteds Aftonbladet og Bonniers Expressen trappes dermed ytterligere opp.

I den beinharde tabloidkampen i Sverige, som best kan sammenlignes med VG - Dagbladet konkurransen her hjemme, er det Schibsted som er den vinnende parten på begge sider av kjølen. Expressen har de siste årene opplevd et opplagsras samtidig som Aftonbladet under sine nye norske eiere har stabilisert seg som tabloid-eneren på papir.

Det samme styrkeforholdet er tilfellet på web.

Aftonbladet, som har eksistert på nettet siden august 1994, plasserer seg på fjerde plass i siste september-måling av alle typer svenske nettsteder. Den er levert av RelevantKnowledge/Sifo Interactive Media.

859.000 svensker har surfet innom Aftonbladet i løpet av måneden. Og det er en annen Bonnier-avis, Dagens Nyheter, som kommer nærmest av nettavisene med en tiende plass og 320.000 unike brukere i løpet av september.

Nå prøver Expressen å bruke nettet til å bygge opp under papiravisens posisjon. Ifølge Resume.se bruker avisen "noen millioner kroner" på styrke merkenavnet på papirutgaven gjennom sin nye nettavis.

Men det blir en tøff batalje.

I tillegg til at Aftonbladet har store brukertall, har avisen vunnet flere priser med sin nettutgave. Svenske utgaven av IDGs Internetworld kåret nylig webutgaven av avisen til årets beste tjeneste i konkurranse med 99 andre svenske tjenester.

"Det var med stor sannolikhet Internetupplagan som gjorde att Aftonbladets tryckta upplaga rasade mindre än Expressens. Nätsatsningen har aldrig stannat av, nya tjänster dyker upp med jämna mellanrum och Aftonbladet fortsätter att göra det tidningen är bra på även på Nätet. En konsekvent strategi som visat sig lyckosam.", skriver Internetworld i sin bedømmelse (se peker under relaterte nettsteder i høyre margen).

Likevel sier websjef Bosse Andersson til Resume.se at Expressen har en fordel framfor Aftonbladet ved at webredaksjonen gjør sine helt egne prioriteringer og fronte helt andre saker enn det som blir gjort i papirutgaven.

Til toppen