Svenske dotcom-flaggskip går sammen

To av de mest høyprofilerte svenske dotcom-lokomotivene, Framfab og Icon, går sammen.

Icon Medialab og Framfab var sammen med Razorfish tre internett-konsulentselskaper som satte Sverige på dotcom-kartet. Selskapene var tidlig ute og drev mye av dotcom-boomen i hele Norden, men i 2000 ble fallhøyden desto større.

Etter år med milliardtap fikk Icon (Medialab) og Framfab etterhvert stabilisert regnskapene og nå går de to aktørene sammen. Det ble offentliggjort i Sverige i dag morges.

Ingen av selskapene har i dag norske kontorer.

    Les også:

De to internett- og IT-konsulentselskapene vil med 1200 ansatte spredd på kontorer i 10 land omsette for rundt 1,5 milliarder svenske kroner i året. Det fusjonerte selskapet vil få en børsverdi på rundt 3 milliarder kroner.

Men det helt store synergi-effektene gir det ikke når man slår sammen to konsulentselskaper. 20 millioner kroner i året skal de to selskapene spare, trolig på reduserte administrasjonskostnader.

Selskapene fusjonerer, men fusjonen gjennomføres ved av Framfab overtar Icon. Det er likevel Icon-sjef Robert Pickering som blir ny toppsjef.

Endlig avklaring om aksjonærene sier ja vil komme i mai.

Til toppen