Svenske dotcom: Mye reklame - liten respons

Et utvalg av de mest populære dotcom-selskapene i Sverige, har siden 1999 brukt over 244 millioner på markedsføring. Men få av selskapene får banket fast merkenavnet i befolkningen. Overraskende nok er den mest kjente tjenesten den som bruker minst penger på reklame.

Det svenske analyseselskapet Sverigebarometern har utført en undersøkelse på svenske dotcom-selskaper vedrørende reklame og gjenkjennelse.

Undersøkelsen gjenspeiler forholdet mellom reklameinvesteringer og gjenkjennelse. Alle reklameinvesteringer som har blitt gjort fra hele 1999 til 31. juli i år er slått sammen, samt at 1.000 svensker har blitt spurt om deres kjennskap til selskapene.

Til sammen har de 18 selskapene i undersøkelsen brukt mer enn 244 millioner kroner på å markedsføre seg selv. Den som har brukt definitivt mest i perioden er svenske Spray, med 51,6 millioner svenske kroner. Bidlet kommer på en andreplass med 31,1 millioner svenske kroner, og LetsBuyIt.com med 29,5 millioner svenske kroner.

De spurte i spørre-undersøkelsen måtte svare på følgende: - Hvilke nettsted eller nettjeneste hvor du kan kjøpe, selge eller by på varer eller tjenester, kjenner du til eller har hørt om? Respondentene skulle da ramse opp alle tjenestene innenfor dette som de kjente til.

Spørreundersøkelsen gikk for seg de ni siste ukene av perioden, som ble avsluttet 31. juli i år.

De som fikk flest gjenkjennelser av Sverigebarometern var netthandelstjenesten LetsBuyIt.com, med 13 prosent, mens auksjonstjenesten Bidlet fikk 10 prosent gjenkjennelse.

Av de andre store var det heller begredelig. Selskap som CDON, Spray, Yatack.se og SOL-partner Bid2Day fikk bare en - 1- prosent gjenkjennelse.

Selv om ikke Spray er definert som en handletjeneste, men en Internett-portal, er dette ikke noen hyggelige tall for selskapet, som i løpet siden 1999 har brukt mer enn 50 millioner kroner på markedsføring i Sverige.

Norske Yatack ble etablert i Sverige i år og har siden etableringen brukt 9,5 millioner kroner på reklame. Men bare én prosent kjente selskapet.

Elendig er det også for konkurstruede Dressmart, som har brukt 4,5 millioner svenske kroner på markedsføring. Hele null prosent kjente dette selskapet og deres tilbud.

Boxman hadde fem prosent gjenkjennelse og har investert mer enn 19 millioner svenske kroner i markedsføring.

Undersøkelsen viser ganske klart at det er vanskelig å bli lagt merke til, trass et stort reklamebudsjett. E-handelstjenestene i Sverige har den siste tiden fått hard medfart og sparer inn på alle bauer og kanter.

Men noen tjenester har fått maksimalt ut av sine reklameinvesteringer. Det selskapet som har brukt aller minst på reklame er Torget.se, en e-handelstjeneste som eies av det svenske postvesenet. Dette selskapet har bare brukt 552 000 svenske kroner på reklame, med to prosent gjenkjennelse. Dette selskapet har med andre ord betalt minst penger per gjenkjennelse i befolkningen.

Til en sammenligning kan det nevnes at nettbokhandelen Bokus.com har brukt 3,38 millioner kroner for den samme to prosenten av gjenkjennelse., viser undersøkelsen fra Sverigebarometern.

digi.no kommer tilbake med kommentarer rundt denne undersøkelsen.

Til toppen