Svenske kunder rømmer fast-nettet

Stemmer det at svenskene ligger foran oss, serverer Telia-tall dystre spådommer for Telenor.

I Sverige har nå overgangen fra fasttelefoni til bredbåndstelefoni aksellerert kraftig. Telia mister mange abonnementer og har ikke fått opp farten på egen bredbåndstelefoni. Dermed går kundene over til konkurrenter som satser på billigere tjenester.

Bredbåndsbolaget er nå størst på bredbåndstelefoni i Sverige med 130.000 kunder og de får cirka 10.000 nye kunder på tjenesten hver måned. Det går hardt utover Telia.

- Jeg tror at utviklingen mot bredbåndstelefoni nå bare kommer til å rulle raskere og raskere, sier Lars Andersson, salg- og markedsdirektør i Bredbåndsbolaget til Computer Sweden.

Bredbåndsbolaget forventer at to tredjedeler av selskapets 375.000 egne kunder kommer til å gå over på bredbåndstelefoni. Ifølge Computer Sweden betyr det et tap på cirka 350 millioner svenske kroner bare på abonnementsinntektene for Telia. I tillegg kommer tap på mistet inntekt på tellerskritt.

- Vi ser at allerede nå velger 40 prosent av de kundene som kjøper bredbånd hos oss også går til anskaffelse av bredbåndstelefoni innen de første tre månedene, sier Andersson.

I likhet med Telenor har Telia vært treg og halvhjertet i sin satsning på bredbåndstelefoni, men nå skal de satse for å ikke miste alle abonnentene til konkurrentene.

- Det stemmer at fasttelefoni er et nedadgående produkt. Det er derfor vi satset veldig mye på utvikling innen IP-telefoni og mobil, sier Marie Ehrling, sjef for Telia i Sverige til Computer Sweden.

Telia hadde i årets første kvartal 3,9 millioner abonnementer på fasttelefoni. I tilsvarende kvartal i 2005 hadde de 4,6 millioner. Det er en nedgang på hele 700.000 på et år.

Til toppen