Svenske Mediafabriken kjøpt opp

Det svenske mediebyrået Mediafabriken/Skandinavisk Mediekonsult er i januar kjøpt opp, og eies nå av selskapet WWP. I Skandinavisk Mediekonsult inngår også norske Mediacom AS. Nytt navn på det svenske selskapet blir Mindshare Sverige.

Det nye året startet med oppkjøp for det svenske mediebyrået Skandinavisk Mediekonsult eller Mediafabriken sin del. Internasjonale WWP plc kjøpte selskapet og forandret navnet til Mindshare Sverige, skriver Resume.

Innen WWP eies Mindshare Sverige i like deler av Ogilvy & Mather og Liberg Thompson. Mediebyrået The Network vil bli en del av Mindshare Sverige. Skandinavisk Mediekonsult er i Norge fusjonert med Mediacom Norge.

Ifølge en pressemelding fra Mindshare, er bakgrunnen for oppkjøpet av det svenske mediebyrået å tilpasse seg de nye digitale medienes muligheter og den pågående globaliseringen av merkevarebygging.

Mindshare Sverige vil ha 16 ansatte, og under det gamle navnet Mediafabriken var bedriften regnet som nummer 10 i sin bransje i Sverige. Kommunikasjonsselskapet WWP eier den globale kjeden Mindshare Worldwide, som har en total omsetning på 14 milliarder amerikanske dollar. Mindshare Sverige beregner bortimot en fordobling av omsetningen fra 1998 til 1999, fra 220 millioner til 400 millioner svenske kroner.

Til toppen