Svenske næringslivsaviser gambler på brukerbetaling

Mens Dagens Industri håper å beholde ti prosent av nettbrukerne, vil Ekonomi 24 og Thomas Peterssohn ta betalt i arbeidstiden. Vil du surfe gratis, bør du klikke mye. Nå.

Går du inn på den svenske nettavisen Ekonomi24, vil du knapt kjenne deg igjen. Nå må du registrere deg på tjenesten. I tillegg dukker det opp en kjempeannonse i en egen ramme som du ikke kan klikke på.

- Vi har lagt om i helgen, opplyser sjefredaktør og administrerende direktør Thomas Peterssohn til digi.no.

- På vår nye startside finner du innlogging som skal kartlegge hvilke lesere vi har. Inntil videre er det kun registrering. Dessuten lanserer vi et nytt annonseformat sammen med DoubleClick, et format vi kaller omslaget. Vi har fått med en merkevareannonsør som aldri tidligere har annonsert på Internett, sier han videre.

Peterssohn opplyser at annonsen ikke går an å klikke på, fordi 'annonsøren ikke vil ha den klikkbar'. Han håper at de samtidig som de får inn nye annonsører, skal vende brukerne til at Ekonomi24-tjenesten til tider vil koste penger. Inntil videre er tjenesten gratis, men før jul håper han at de skal komme igang med betalingsløsningene.

- Det er en komplisert teknisk prosess som vi aldri har gjort tidligere. Vi satser på en differensiert prising utifra om du er privatperson eller har et bedriftsabonnement. Heavy users skal for eksempel betale en høyere pris, sier han.

Ekonomi 24 vil stenge tjenesten for betalende deler av dagen, det vil si i arbeidstiden. Det vil være mulig for bedrifter å tegne et abonnement hvor du kjøper at visst antall lisenser, akkurat som innen programvareindustrien.

I tillegg satser nettavisen på at samarbeidsavtaler med andre publikasjoner skal lokke abonnenter inn til avisen. Ved å registrere deg, får du én måneds gratisabonnement på papirutgaven av mediebladet Vision. Det samme tilbudet får du på nyhetsbrevet Trends.

Peterssohn håper i tillegg at de 40.000 abonnentene som de har på nyhetsbrevet, som nettavisen sender ut på e-post i samarbeid med Svenska Dagbladet, skal kunne konverteres til registrerte, og etter hvert betalende abonnenter.

Han har imidlertid ingen formening om hvor mange av brukerne som han trenger som betalende abonnenter.

- I første omgang gjør vi dette for å kartlegge hvor mange unike besøkende vi har og hvordan demografien ser ut.

Dagens Industri er en hovedkonkurrent til Ekonomi24. Neste år stenger de også portene til sine tjenester. Ifølge Svenska Dagbladet legges hele papirutgaven ut på nett fra januar 2002. Den utgaven er det kun abonnenter som får tilgang til.


I løpet av våren skal avisen også ta betalt for nyhetene som produseres på nettet. Avisen mener at betalingsmodellen vil være en suksess hvis de greier å beholde ti prosent av de besøkende.

Til toppen